Het intelligentiequotiënt of IQ is één van de meest gangbare MATEN voor de intelligentie. Het is een score afgeleid van een verzameling gestandaardiseerde tests die zijn ontwikkeld met het doel om de cognitieve vaardigheden van een persoon vast te stellen. Het is dus een MEETMETHODE zoals je de lengte van iemand meet. Dit "meten" van iemands intelligentie, wat voornamelijk gebeurt met psychodiagnostische tests, is geen eenvoudige zaak, voornamelijk doordat intelligentie vele facetten heeft en niet eenvoudig te definiëren is. Zoals mensen verschillen in lengte en gewicht, zo verschillen zij ook in hun intelligentie. Maar waar lengte en gewicht eenvoudig zijn te meten, is dat bij intelligentie niet direct mogelijk. Daarvoor is het begrip te veelomvattend.
Geen enkele test kan alle verschillende facetten van de intelligentie omvatten en op een betrouwbare en valide wijze vaststellen. Altijd kan alleen bij benadering worden vastgesteld hoe goed bepaalde functies van de intelligentie bij een mens of dier zijn ontwikkeld.
Een IQ-test is ten eerste momentopname zoals bij veel metingen het geval is. Als een deelnemer ziek is, zeer slecht geslapen heeft of gestoord wordt door bijvoorbeeld andere deelnemers of herrie zal hij al snel 10-20% minder scoren. Ten tweede is de test te manipuleren: door oefenen kan men circa 10% hoger scoren. Het verbeteren van de score door van tevoren te oefenen geeft dan bij de uiteindelijke test een onbetrouwbare waarde die mogelijk te hoog ligt.

Je kunt je IQ zeker op jonge leeftijd ontwikkelen en daarnaast kun je de meting door "training" beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als je oefent met IQ testen, zul je merken dat je een hogere score kan halen. Je zou dus kunnen zeggen dat training helpt. Zit natuurlijk wel een bepaald maximum aan, wat je kan behalen, ook al train je je een ongeluk.
13 jaar geleden
Je kunt op een IQ-test een iets hogere score halen door heel veel te oefenen, zodat je een beetje weet hoe die tests in elkaar zitten en daardoor makkelijker en sneller een echte test afronden. Maar je gemiddelde intelligentie, je áánleg, verhoog je er niet door.

Wel kun je natuurlijk in zijn algemeenheid door het opdoen van kennis je algemene ontwikkeling sterk vergroten. Bij mensen met een hoog IQ gaat dat over het algemeen iets makkelijker/natuurlijker dan bij mensen met een lager IQ.

Al met al kun je er wellicht 5 tot 10 punten 'bijsmokkelen', maar van iemand met een gemiddeld IQ maak je nooit een genie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je, je IQ nog kunt ontwikkelen.

Ik ben van mening dat je IQ mede sterk gevormd wordt door je opvoeding. Vaak zie je dat ouders met een laag IQ ook kinderen hebben met een laag IQ. Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen dat het in de gene zit. Ik denk dat maar voor een klein deel het geval is.

Het gaat om de bagage, kansen die je krijgt tijdens het opgroeien. Hebben je ouders een laag IQ dan zal dit invloed hebben op de opvoeding.

terug naar het nu: stel je merkt dat je op een onderdeel laag scoort tijdens een IQ test, dan kan dat komen omdat je dit soort vragen nooit gehad hebt en niet weet hoe je dit soort sommen moet berekenen. Als je, je hier in gaat verdiepen, rekenlessen gaat volgen, dan denk ik wel dat je hiermee je score gaat verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe ben je op ongeveer 14 jaar , intellectueel volgroeid. De testen worden ook op dit niveau opgenomen.
Maar iemand van 14 heeft geen ervaring en men kan later ook aan geheugentraining doen. Men kan zich toeleggen op dit soort testen.
Maar in principe zouden die testen daar geen invloed mogen op hebben.
Hetzelfde wordt verweten bij een andere culturele achtergrond . Dat is de reden dat mensen uit bepaalde culturen soms slechter scoren op zulke tests.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een ouder iemand zal daarenboven meestal heel wat meer encyclopedische kennis hebben . Maar daar is het in een IQ test niet om te doen.
Het gaat wel om normale tests , dus VIQ of PIQ 's vallen daar niet onder.

Toegevoegd na 6 minuten:
VIQ = Verbal IQ
PIQ= Performance IQ

Toegevoegd na 22 minuten:
Het ideale moment om een vrij betrouwbare IQ-test uit te voeren is dus op 14-15-jarige leeftijd.

Toegevoegd na 22 minuten:
Het ideale moment om een vrij betrouwbare IQ-test uit te voeren is dus op 14-15-jarige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor een kwartje bent geboren, zul je nooit een dubbeltje worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt allemaal geboren met een bepaald IQ. punt

Je kan het wel bijschaven door allerlei testen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je veel IQ testjes doet, ga je idd hoger scoren doordar je het patroon van de vraagstelling gaat herkennen.
Je verhoogt je intelligentie hiermee dus niet.

Je wordt geboren met een bepaald niveau aan IQ waar je nauwelijks iets aan kunt toevoegen. Je kunt natuurlijk wel je kennis vergroten als je dat wilt.

Klein voorbeeldje, voor de jaren 80 van de vorige eeuw was het heel normaal dat jongeren van het platteland na de basisschool niet zo'n hoge vervolg opleiding gingen volgen omdat hun ouders nu eenmaal ook niet 'gestudeerd' waren.
Of ze nu wel of geen hoog IQ hadden was niet van belang, je kunt dus mensen tegenkomen die niet of nauwelijks opleiding hebben maar hoogbegaafd zijn. Daarentegen is ook mogelijk dat je mensen tegenkomt die alleen maar veel weten doordat ze wel in de positie waren om te studeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is eigenlijk heel simplel. Die IQ testen zijn er om je IQ te testen. Als jij het "testen" leert betekent dat niet dat je IQ met een sprong vooruit gaat. Ik kan ook een tentamen wiskunde maken door dat goed te leren maar daarvoor hoef ik nog niet het volledige wiskunde (als geheel, voorzover dat iets is) hoef te kennen.
Net als je kan oefenen een leugendetector te omzeilen wil dat nog niet zeggen dat je daadwerkelijk niet liegt.

Zo'n IQ test is er voornamelijk om je reactiesnelheid en de snelheid dat jij verbanden kan leggen te testen. Als jij alle verbanden uit de voorbeeldjes en methodetjes al kent is dat handig bij het maken van een IQ test want je hebt een stap voor. Maar de mensen die dezelfde score als jij halen zullen toch wat slimmer zijn aangezien zij niet hebben geoefend.