Kun je (hypotetisch) met een wormgat naar de toekomst reizen, of juist naar het verleden?

Het is neit helemaal duidelijk

Ligt er aan wat voor hypothese je stelt. Want het is een hypothese en dus gewoon wat je er zelf van maakt. Niets is bewezen dat het kan ofzo. Maar er zijn twee algemene hypothesen hierover. Eentje dat een wormgat een soort gat van de ene plek in het universum naar het andere is. Hierdoor zou je in heel weinig tijd een hele grote afstand kunnen leggen. Dus als het ware naar de toekomst reizen (anderen die het wormgat niet gebruiken zijn een stuk ouder als ze aankomen). De tweede is lastiger zo even uit te leggen, maar komt er op neer dat je naar het verleden zou reizen.

Een wormhole verbindt twee punten in de ruimte/tijd. Theoretisch zou je twee kanten op kunnen. Maar ik heb het nooit geprobeerd :-) Kijk hieronder bij Traversable wormhole.

Een hypothese is een veronderstelling dus wil ik vooropstellen dat je alles kan veronderstellen. Maar er zijn hypotheses onderbouwd door wetenschappelijke theorieen die stellen dat dit inderdaad mogelijk is. De theorieen zijn gebaseerd op het idee dat je niet sneller dan de tijd kan reizen BEHALVE als je een kortere weg weet. Stel je het heelal en de ruimte waarin de tijd zich beweegt voor als een appel. Beweging is alleen over de appel mogelijk. Iets anders is er simpelweg niet. Dan moet je dus dwars over de appel naar de andere kant. Echter, als je ontdekt dat je ook door de appel heen naar de overkant kan heb je een snellere weg ontdekt. Mensen zijn vliegen, die lopen allen over de buitenkant. Maar wormen.... Toegevoegd na 53 seconden: alleen, niet allen.