Mensen kunnen allergisch zijn voor honden, katten of andere dieren. Kunnen dieren ook allergisch zijn voor mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Ja ook zijn er beesten die niet tegen onze huidschilfers kunnen. Er zijn diverse artikelen te vinden op internet. Bij deze 1 voorbeeld:

Allergisch voor mensen
Tranende ogen, een benauwd gevoel en overal jeuk. Als je allergisch bent voor katten is dat heel vervelend. Maar wist je dat er ook katten zijn die allergisch zijn voor mensen? - Door Victor Mastboom

Als je allergisch bent, reageer je gevoelig op stoffen die niet in je lichaam thuishoren. Dat kunnen haren zijn, maar ook huidschilfers. Het is dus niet zo gek dat niet alleen mensen, maar ook dieren hier last van kunnen hebben. Volgens Schotse wetenschappers is 2% van de katten die als huisdier worden gehouden allergisch voor mensen.

Bij allergische katten gebeurt precies hetzelfde als bij allergische mensen: ze krijgen jeuk, moeten niezen en soms hebben ze last van astma. De allergie ontstaat door overgevoeligheid voor stoffen die aan menselijke haren en huidschilfers kleven. Sigarettenrook en huisstof verergeren de allergie. Siamese katten blijken het gevoeligst te zijn.

Volgens de onderzoekers kunnen ook andere dieren - honden, paarden en vogels - allergisch zijn voor mensen. De allergie is te verhelpen met medicijnen die je moet inademen. De dieren zouden behandeld moeten worden met een inhalatieapparaat. Grote kans dat ze daar geen zin in hebben. Want wie moet ze daarbij helpen? Precies, de mens. Hatsjoe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geweten, interessant! +1

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, dat kan niet... Onmogelijk... Dieren zijn veel sterker dan mensen, die hebben geen allergie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel degelijk KUNNEN dieren allergisch zijn voor mensen.
Wat wij dieren niet aandoen met huidschilfers, haren
lichaamsvocht van verschillende aard en middelen als deodorant, aftershave, eau de toilette, zalf, make up
(uitgeademde) rook , uiengeur, hash en ga zo maar door.
Dieren worden notabene gebruikt om onze rotzooi, die we zo nodig op moeten smeren, te testen, met deze stoffen worden dieren in contact gebracht om te zien OF ze bij hen allergie veroorzaken, de met
scherpe troep ingedruppelde en opengesperde konijnenoogjes staan me nog op het netvlies gebrand.

Dieren kunnen echter niet klagen en al hun klachten vertellen, we zien dus alleen duidelijke allergieverschijnselen als anafylactische shock, exceem, misselijkheiid , diaree en dergelijke, waarvan we de oorzaak niet vaak met een allergeen in verband brengen.

Hun voorbewerkte en geraffineerde fabriekvoer draagt ook bepaald niet bij aan hun gezondheid en mede daarom sterven dieren lang voordat het biologisch gezien hun tijd is.

Zelf fokken we -op de goede manier- rashonden.
We zijn op zoek geweest naar goede voeding die ook nog diervriendelijk(!) geproduceerd wordt.
Het is duidelijk te merken aan groei en ontwikkeling, dat goede zuivere voeding zeer belangrijk is , vooral voor piep jonge dieren.
Die kunnen immers niet kiezen maar moeten wel alles kauwen wat we ze voorzetten.
Omdat we aan onze ukkepuk pupjes dagelijks het effect van voeding/ allergie kunnen zien, is er goed te optimaliseren.
De weegschaal liegt niet, kleine hondjes zijn zeer kwetsbaar.
Omdat je daar op een directe wijze op afgerekend wordt, groeit het besef dat dieren ook allegische reacties kunnen hebben.
Omdat wij de zorg voor ze hebben , moeten we goed observeren of het welzijn van de dieren in orde is.
Het is overigens indrukwekkend hoe heftig bv. honden reageren op alcoholdamp, aftershave , oplosmiddelen
enz. ze kunnen flinke niesbuien krijgen terwijl wij nauwelijks nog iets kunnen ruiken.
Wij zullen dus goed op onze dieren moeten letten.
Alle goeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren die allergisch kunnen zijn voor mensen is minder bekend.

Volgens Schotse wetenschappers is 2% van de katten die als huisdier worden gehouden allergisch voor mensen.