Tijdreizen dmv de lichtsnelheid in te halen?

Men zegt dat je in het verleden zou reizen als je het licht inhaalt. Maar dat klopt toch niet, je kan dan toch alleen in het verleden kijken? Niet daadwerkelijk er zijn. Of stel je reist met 5x de lichtsnelheid een eind vande aarde weg, blijft daar even stilhangen en kijkt op de aarde met een telescoop. Zie je dan de aarde zoals hij was vóórdat je vertrok, of terwijl je vertrok? en als je daarna weer met dezelfde snelheid terug gaat naar aarde. Kom je dan in het verleden terecht of wa?

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens ga er even van uit dat reizen sneller dan het licht mogelijk is. Ookal is dit onmogelijk, mijn vraag is geheel hypotetisch

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Toevallig was dit recent nog op Discovery Channel. Door middel van de lichtsnelheid zou je alleen kunnen reizen naar de toekomst. Dit houdt dan in dat de tijd voor jou vertraagd wordt. Stel je reist dan twee weken op lichtsnelheid dan gaat de tijd op aarde sneller en zijn daar bijvoorbeeld 2 jaar verstreken.

Reizen naar het verleden veroorzaakt een onoplosbaar paradox ofzo en gaat dus volgens de geleerden nooit werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is volgens de relativiteitstheorie van Einstein, en dat is wanneer je bijna reist met de snelheid van het licht (reizen met lichtsnelheid is namelijk onmogelijk volgens einstein) Wanneer je met een bepaalde snelheid reist die in de buurt komt van de lichtsnelheid, gaat de tijd langzamer en kun je naar de toekomst reizen zoals jij zei. Maar naar het verleden reizen is iets anders en heeft daar niks mee te maken. Correct me if I'm wrong
Natuurlijk kun je niet naar het verleden gaan.

Zelfs ALS dit mogelijk zou zijn..vond je daar niet wat sommige films suggereren. Namelijk levende mensen..

Even in het verleden kijken zou zuiver theoretisch wèl kunnen..maar praktisch ook niet. Hoogstens voor een paar , te verwaarlozen, seconden..

Ik sluit overigens niet uit dat grotere snelheden dan die van de lichtsnelheid mogelijk zijn.

Ik heb al te dikwijls in mijn leven gehoord dat iets onmogelijk was..totdat later bleek dat iets wèl mogelijk was.

Denken, fantaseren, bijvoorbeeld kan sneller zijn dan het licht..

Je kunt je voorstellen dat je op een planeet rondloopt..op tientallen miljoenen lichteeuwen van de aarde..en zo snel kan het licht nooit gaan..

Groet,

Ton