Dat ligt eraan wat je bedoelt met luchtkoeling. Als je met lucht van 25° over een bak water van 25° blaast, wordt de bak water kouder dan 25° door de verdamping van het water (dat kost warmte). Dus het kan wel.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterkoeling wordt wel eens toegepast in PC's.. :) maar dat is een ander principe en onderbouwt niet de stelling Het antwoord is correct, door verdamping wordt warmte-energie onttrokken aan de verdampte vloeistof.
Als er geen verdamping aan te pas komt is het antwoord: ja dat klopt. Bij het voorbeeld van de koelbox moet je je beseffen dat de koeling niet van de ventilator komt, maar van het Pletier-element. De ventilator zorgt er alleen voor dat de lucht in de box rondcirculeert.
itsme
12 jaar geleden
Je krijgt je processor nooit kouder dan de omgevingslucht.
Maar een koelbox waar een ventilator in zit, zit daar geen koelvloeistof achter? Net als een koelkast, waar vloeistof wordt rondgepompt. De vloeistof is warm, wordt gekoeld door de ventilator met omgevingslucht. Daarna verdampt de vloeistof, en is dus als koude damp bezig met het koelen van de inhoud van de koelbox. Dan komt de damp weer bij de pomp, die comprimeert het weer tot vloeistof, daarbij wordt het warm, dat wordt weer gekoeld, etc.

Andere antwoorden (2)

Als je koelt met 'omgevings-'lucht (bijvoorbeeld een tafelwaaier) dan niet. Het voelt wel koel aan, omdat langs waaiende lucht meer vocht laat verdampen, maar werkelijk kouder is het natuurlijk niet.

Maar als je de lucht elders vandaan haalt dan wel. Dan kan het natuurlijk kouder zijn. Warmt je woonkamer op, 's avonds koelt het buiten af.. zet je dan je raam open, dan komt er koelere lucht binnen. Dus luchtkoeling is de temperatuur omlaag brengt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus luchtkoeling is de temperatuur omlaag brengt ??
Doe maar: Dus luchtkoeling die de temperatuur omlaag brengt. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat klopt niet. Kijk naar het principe van poreuze kruiken. De vochtige buitenkant verdampt en onttrekt warmte aan de inhoud zodat deze koeler wordt dan de omgevingstemperatuur.