Een meter of tien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, bij de kustlijn vroeg je.
"Veel wind veroorzaakt ook een toename in de hoogte van de golven op zee. Hoe hoog wordt bepaald door de afstand die de wind over het water aflegt (de fetch), hoe lang een bepaalde windkracht zal uitstaan en ook hoe het (normale) stromingspatroon in de zee is. Bij een noordwestelijke wind zal boven de zuidelijke Noordzee inclusief de Nederlandse kust de golven het hoogst kunnen worden. Bij een zuidwestelijke storm slaan de golven in het nauw van Calais voor een groot deel al vaak stuk voordat ze de Noordzee in lopen. Bij windkracht 9-10 zijn op de Noordzee golven van 5 tot 9 meter mogelijk. Bij windkracht 11 of hoger varieert de golfhoogte tussen 8 en 16 meter, zeer zelden zijn golven tot 20 meter waargenomen. Door verscheidene olie- en gasproductieplatforms, meetpalen en meetboeien worden op de Noordzee automatische metingen van golfhoogten en waterstanden gedaan die samen het Meetnet Noordzee vormen. Op deze platforms zijn sensoren opgesteld voor het meten van windsnelheid en richting, lucht en zeewatertemperatuur, luchtvochtigheid en zicht. Sommige platforms meten ook de wolkenhoogte in verband met helicoptervluchten. Van deze gegevens wordt dankbaar gebruiktgemaakt voor de stormwaarschuwingen en verwerkt in de computermodellen, waarmee berekeningen worden uitgevoerd voor de verschillende verwachtingen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik woon zelf vlak bij zee in Zandvoort. Als ik de straat uitloop, oversteek en enkele meters doorloop sta ik op de boulevard. Ik kan je dus zeggen uit eigen ervaring dat ze aan de directe kustlijn, op het strand dus, nooit hoger worden als 1½- 2 meter.
Ik heb eenmaal meegemaakt, ik geloof in de 70er jaren, dat er water over de boulevard sloeg en di kwam doordat er vloed was en springtij eroverheen kwam, ook stormde het hard. Maar dit komt zo zelden voor en ook toen was er niets aan de hand.
Je keek wel in een afgrond de volgende dag, want het strand/duin was een stuk weggeslagen. Echter wanneer je dieper de zee opgaat, een stuk uit de kustlijn dus, dan worden de golven steeds hoger. Windkracht 7 maakt golven van 4 meter, windkracht 10 maakt ze huizenhoog.
Als het windveld over de Noordzee trekt met een Noordwesterstorm, kunnen de golven extreem hoog worden. langs de waddenkust zijn er onder die omstandigheden wel golven van 12 meter gemeten.
In het midden en noorden van de Noordzee, waar het water veel dieper is, zijn dan golfhoogtes van 20 meter mogelijk.
amc