Aan welke onderwerpen besteedt Jan Terlouw meestal aandacht voor?

Ik heb deze info. heel spoedig nodig. Dus willen jullie zo vriendelijk zijn om mij te laten weten als je een antwoord op m'n vraag hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik denk dat deze informatie van wikipedia een snel en duidelijk antwoord op je vragen is:

"Zijn politieke achtergrond schijnt door omdat zijn boeken vaak eigentijdse problemen aan de orde stellen, zoals het milieu, de politiek of de geschiedenis. Ook dringt in de boeken vaak de boodschap van de democratie, het vrije woord, het liberalisme en anti-extremisme door. Hij laat zien dat aan deze onderwerpen meer kanten zitten, dat je problemen van alle kanten moet bekijken voor je een beslissing neemt. Zijn hoofdpersonen zijn inventieve jongeren, die op een originele manier met die problemen omgaan. De jongeren leren veelal de zaken niet simpelweg te accepteren, maar kritisch te bekijken. Vaak is er een jongere aanwezig die het verkeerde pad op is gegaan en aan het eind van het boek besluit dat kritisch blijven denken toch het belangrijkste is. De boeken van Jan Terlouw zijn talloze malen herdrukt, bekroond, en vertaald in vele talen, tot in het Welsh en het IJslands aan toe."

Toegevoegd na 1 minuut:
Als aanvulling hierop kan ik nog melden dat hij vooral kinderboeken heeft geschreven. De boeken zijn verre van kinderachtig trouwens en zitten goed in elkaar. De hoofdpersonen zijn wel vaak jong (tieners).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zijn boeken probeert hij te laten zien dat er mensen zijn die hun macht verkeerd gebruiken. Zij proberen anderen te onderdrukken. In een aantal van zijn boeken komen niet-bestaande landen voor, daarin speelt zich het spel van macht en onderdrukking af. In zijn boek ‘Oorlogswinter’ wil hij laten zien dat een oorlog niet iets spannendst of iets heldhaftigs is, maar een onmenselijke situatie.
De eerste eis die Jan Terlouw aan een jeugdboek stelt is dat het boeiend moet zijn, verder wil hij graag een boodschap brengen. Hij wil graag leerzame boeken voor jongeren schrijven maar hij wijst ontspannende boeken niet af, maar hij voelt het meest voor boeken met een bepaalde bedoeling. Jongeren moeten er volgens hem iets in kunnen herkennen: van zichzelf, van hun wereld. Het moet geschreven zijn vanuit de denkwereld van nu, met het taalgebruik van nu.

In zijn boeken probeert Jan Terlouw dus duidelijk te maken wat volgens hem beter zou moeten in de maatschappij. In zijn boek ‘Oorlogswinter’ laat hij bijvoorbeeld zien dat de oorlog niet altijd zo leuk is als het wel niet lijkt in al die verhalen.
fremar
13 jaar geleden
Het centrale onderwerp in zijn boeken is meestel terug te voeren op zijn politieke achtergrond (D66). Het gaat dan vaak om democratie en liberalisme, verpakt in een sausje van eigentijdse problemen zoals het milieu of politiek. Hij laat zien dat je problemen van alle kanten moet bekijken voor je een beslissing neemt.