Hoeveel koude winters op een rij zijn er nodig om te bewijzen dat het winter klimaat in Europa is veranderd ?

Drie koude winters op een rij vindt ik al voldoende , maar ik ben dan ook geen wetenschapper.

Hoeveel koude winters van de orde van grootte zoals die in 95/96 , 08/09, 09/10 en 10/11 op één rij zijn genoeg om met statistische zekerheid te kunnen zeggen dat het klimaat in Noord - West Europa is veranderd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meteologie is een wetenschap met eigen wetten om te stellen dat er klimatologisch iets aan de hand is. Drie jaar is natuurlijk niks, en bewijst niks. Toegevoegd na 2 minuten:
meteorologie.

Het beste antwoord

Voorlopig bewijzen de koude winters van nu helemaal niets; Het past prima in de koude winters van voor 1980. Een wintertemperatuur zoals deze is normaal om elke 10 jaar te hebben. Het enige bijzondere is de hoeveelheid sneeuw, wat normalitair een keer in de 20-50 jaar voorkomt.

Toegevoegd na 39 seconden:
Plaatje: Wintertemperatuur in Engeland vanaf 1660

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit figuurtje geeft duidelijk weer dat het eerder warmer dan kouder is geworden in de winter, over de laatste 2 eeuwen. Ook is duidelijk dat het een trend is die al in begin 1800 is ingezet, en na 1880 en 1970 grofweg versnellingen laat zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
De [engelse] conclusie van het KNMI is dat het geen bijzondere winter was, behalve de hoeveelheid sneeuw:
4. Conclusions
The winter of 2010 was mainly notable because of the large amounts of snow in Europe and the United States. The temperature deviation was less exceptional. Statistically the high temperatures in North Africa and the Middle East were very rare.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen idee eigenlijk. Zullen er wel een stuk of 20 moeten zijn denk ik.
Maar vergeet niet (ook naar alle andere mensen die het over een veranderend klimaat hebben) een klimaat veranderd altijd. Misschien normaal gesproken niet zo snel zoals de laatste jaren beweerd wordt dat het gaat, maar een gelijkblijvend klimaat bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 op een rij is nog niet zo veel,
wel een teken aan de muur misschien komt er wel een mini ijstijd en dat is ook niet zo gek want de warme golfstroom die helemaal tot aan IJsland reikt is aan het krimpen en draait straks al bij Groot Brittannië terug naar noord amerika. Resultaat voor Noord Europa is dat we hier strengere winters krijgen, omdat het zeewater kouder is, zomers worden ook kouder.

Kort door de bocht, global warming levert ons dus kou op.

Hoeveel jaar geleden is het inmiddels dat we een hittegolf gehad hebben....of een droge augustes? Andere kant zeg ik als schaatsliefhebber
VROEGER. ja vroeger eind jaren 70 begin jaren 80 konde we elke winter wel een paar keer op natuur ijs schaatsen van Franeker naar Dokkum was dan geen probleem. Maar over een 11-stedentoch werd nog lang niet gesproken. Die kwam pas in 85,86, en 87 net niet. Tien jaar later was het weer raak, daartussenin wenig ijs gezien. Na 97, alleen in 2002 beetje ijs in friesland en u 8 jaar later weer een beetje.

Andere kant 2010 was weer een van de warmste jaren, zeker globaal gezien, maar ook voor nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tachtigger jaren waren er ook drie koude winters achter elkaar, heel veel jaren er voor, waren er alleen maar zachte winters, ook er na.
En als deze winter straks als een kaarsje uit gaat, is het ook geen koude winter geweest, wel de maand December.
Toch denk ik zelf, dat er wel een ommekeer aan de hand is.
Tot enkele jaren terug, was het voorjaar telkens opnieuw uitzonderlijk vroeg, jaar in jaar uit, bloeide wilde planten zolas het klein hoefblad en het speenkruid 3 tot wel 5 weken te vroeg!!
Een aantal jaren geleden was dat ineens niet meer zo, na een hele reeks van vroege voorjaren, kwam er plotseling een einde aan en afgelopen voorjaar, was de natuur zelfs veel te laat en was het een record koude maand mei.
Kijken we naar Spanje, waar al jaren lang een grote droogte heerste, is er dit jaar voor het eerst in lange tijd, ruim voldoende regen gevallen.
In de afgelopen zomer, in ons land, zijn er geen grote hittegolven geweest, maar hadden we een "normale" hollandse zomer.
Zo lijken er meer dingen in het weer veranderd te zijn, weer terug naar vroeger.
Het lijkt dus verandert maar zeker weten, misschien als we 10 jaar verder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord hieronder, maar ik vul het wetenschappelijk wat verder aan, MET de echte polemieken tussen wetenschappers en de status van wat meer en meer wetenschappers de 'massapsychose van de pseudo-intelligentsia uit de 21ste eeuw noemen: global warming'.

De meesten zijn het vergeten, maar in de lagere schoolboekjes van 1950-1980 stond dat het klimaat beoordeeld wordt op minstens periodes van 200 à 300 jaar. Dit is logisch, want de Easton-zonnecyclus op zich bedraagt al 89 jaar, met eventueel subcycli van 8 X 11 en 4 X 22 jaar waarbij een koude winter een nog koudere winter voorbereidt en omgekeerd. Ook het statistiekprentje hierbij zou op verontwaardiging gestoten zijn van al onze voorouders, omdat er pure manipulatie is door de Y-as te wijzigen, net zoals door Al Gore (een juiste statistiek met wereldtemperatuur vind je op http://logocom.be/technisch/opwarming/1880-2007-temperaturen-normale-grafiek-zoals-iedereen-die-maakt-met-Excel.pdf) en dan merk je dat we inderdaad megalomaan bezig zijn. Je kunt een opwarming of afkoeling hebben die al sinds het ontstaan van de aarde bestaat in kleinere en grotere cycli, maar ziften over tienden van graden en daaruit een stijging of daling koppelen is heel iets anders dan uit de lucht de 99% stikstof en zuurstof elimineren om over het restant in 0,03% koolstof (bron van alle leven = organische chemie) over 0,04% antroposofe koolstof te spreken en haar invloed op de hele luchtgesteldheid waarbij 99,99% correlatie duidelijk is met de zonne-activiteit en NIET met CO2 (zie ook planeet Neptunus-'geheim' die veel duidelijkheid en nog meer onduidelijkheid lijkt te scheppen).

Terug naar het normale: Ons leven is net te danken aan de variatie van aardrotatie en zonne-inval en locatie van de aarde, waardoor de temperaturen tussen gemiddeld -20° en +60° variëren. Door die wisseling ontstaan luchtdrukverschillen en wind en nog meer temperatuurverschillen. 75% is water en iedereen is de milderende werking daarvan vergeten in 'klimaattype' (Russische extremen versus zachte temperaturen hier, ik ging op 1/11 altijd zwemmen in de zee in water, nu is dat veel kouder en in maart krijg je er mij niet in). Daarbinnen is eigenlijk alles vrij normaal te noemen.

Ook de meetpunten variëren. We betonneerden alles ("Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is" was een paniekliedje van Louis Neefs zaliger) en het water stroomt nu sneller naar de zee en het asfalt krijgt warmer maar wordt nu ook spekglad../..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
../.. vervolg: Als je dus eens de emotie achterwege laat (we leven in een emotioneel tijdperk waarin liefde, verdraagzaamheid enz. hoge toppen scheert, maar waarin wiskunde en wetenschappen een dieptepunt bereiken), dan merk je al snel dat een gewone statistiek en het bewustzijn dat er nu veel gemeten wordt maar er niet echt kan vergeleken worden met onbestaande meetpunten van vroeger (zeewatertemperatuur werd ook niet gemeten) dat we onszelf aandacht bezorgen met heel dit soort discussies. Ook de Grieken maakten zich zorgen op bepaalde momenten en hadden te maken met paria's op hun steden en cultuurverbastering. De Romeinen idem, de middeleeuwen kenden ook hun heksen die zeiden dat we gezonde voeding moesten hebben en terug moesten naar de natuur (apothekeressen nu met goede naam en faam). Neem de cyclus van 89 jaar van Easton en neem er de periodes van 11 jaar tussen. De landbouwers en de dieren voelden aan dat het een zeer koude winter zou worden, en ik als motard voel dat al van twee jaren geleden aan. De elektrische windmolens hebben het windarmste jaar achter de rug dat we heel lang niet meemaakten, maar ook dat vergelijkenk we met jaren waarin er nauwelijks anemometers (http://nl.wikipedia.org/wiki/Anemometer) of windmeters waren er vroeger en kunnen we dus wel vergelijken? Het hangt allemaal aan elkaar als je je gezond verstand gebruikt. Kijk eens naar het clipje uit 1941 dat ik online plaatste en stel je dan nog eens de vraag of we niet aan het zagen zijn om onze gevoelens en onze hersenen wat bezig te houden: http://www.logocom.be/technisch/opwarming/winter42.wpl Alles wat voor mij binnen de normale marges valt en voldoet aan 'een nog niet helemaal vastgestelde of gecorrigeerde cyclus van de Nederlandse astronoom Easton', is voor mij wetenschappelijk heel normaal. ../..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een waterval van woorden, heb je nog wat over voor andere vragen?
Als ik het goed lees, staat er, het kan nog steeds vriezen of dooien.
Net als vroeger.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eenvoudig, mensen zoals Jezus, Pim Fortuyn en vele, vele anderen (inclusief de zeer belezen Vlaams Blokoprichter Karel Dillen), proberen zoekend dingen in een juiste context te plaatsen (ook filosofisch-wetenschappelijk). Omdat men ongewoon hevig en werkelijk maniakaal denkt dat men de natuur kan redden door minder CO2-reacties op gang te brengen (= gewone verbrandingsreactie), heb ik het al een paar jaar met buitengewone interesse onderzocht en kwam ik tot de tegengestelde conclusie. En je weet, als enkelingen roepen tegen de stroom in, worden ze soms gekruisigd of in de ban van de kerk geslagen: "Eppure si muove"... zou Galileo in stilte gezegd hebben nadat hij moest afzweren dat de aarde rond was... Ik ben zoals een windmolen: ik geef meest elektriciteit als er veel tegenwind is. Bergop is altijd de mooiste weg en de snelste naar meer kennis. Mijn interesse is altijd vrij hevig en intens. Ik leef immers zeer zelfbewust en was een van de eerste met zonnepanelen (zie http://www.bellegoed.be) en ook dat is subsidiebedrog en waar ik zelf de fout maakte maar dat nu ook nederig toegeef! Ook hier is het echter soms heel moeilijk om emoties weg te denken en rationeel te ageren met 'meten en weten' en 'rekenen en tellen' i.p.v. suggestieve oplossingen aan te reiken en statistische samenloop (bijv. veel ooievaars in juni en veel geboortes, echt waar, ook in het gezin van 11 kinderen bij mijn ouders) te verwarren met werkelijk causaal verband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja rebels zijn we alletwee wel denk ik, is best lastig trouwens, het betekent vaak je kop stoten en je alsmaar moeten verdedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@vanbelleJean . Wat een buitengewoon antwoord. Mijn interesse in de vraag is ontstaan omdat vanuit spirituele kringen in mijn omgeving al vóór 2008 is voorspeld dat de zonneactiviteit af zou nemen . Nu dit werkelijk aan de gang is ( bijna geen zonnevlek activiteit ) ben ik werkelijk totaal "flabbergasted" over de onmiddelijke inval van strenge en sneeuwrijke winters , jaar na jaar . Overigens denk ik altijd in wetenschappelijke termen. Iets is pas iets na wetenschappelijk bewijs. Maar als een betrouwbare wetenschappelijk denkende spiritueel verlichte persoon mij in 2007 vertelt dat de klimaatverandering een andere richting is op gegaan en het komt uit ... www.weatheraction.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ GoldEnten In de begin jaren 80 had men geen enkel vertrouwen meer, dat we ooit nog een elfstedentocht zouden kunnen rijden, de onheilsprofeten hadden het toen ook al over de opwarming van de aarde, de grote vervuiling van het milieu en het warmer zijn van het oppervlakte water, door lozingen van fabrieken enz.
Nooit, echt nooit zal er voldoende ijs meer komen voor de tocht der tochten.
Jaren achtereen stelde de winter totaal niets voor.
De laatste elfstedentocht was 22 jaar geleden!!!
Toen begon de winter van 1985, erg vroeg met veel sneeuw, maar na een paar keer flinke dooi was de sneeuw van het ijs en viel de vorst ongenadig fel in.
Dat jaar was er sinds lange tijd weer een elfstedentocht!!
De winter er na, voorspelden ze weer zacht weer, maar opnieuw viel de vorst in en opnieuw was er een elfstedentocht!
1987 had het opnieuw tot deze tocht kunnen komen, maar het potje met geld was leeg, de t.v. zag het niet zitten om voor de derde keer achter elkaar de tocht te verslaan, want ook voor hun kostte het veel geld, zo werd er vergaderd tot de dooi in viel.
De gemiddelde temperatuur van de aarde gaat nog steeds omhoog, niet zo veel meer, maar wel omhoog, misschien dat er hierdoor een verandering is gekomen in het stromingspatroon van het water en de lucht, waardoor we nu 2 koude winters hebben en het ontbreken van veel zonnevlekken heeft er heel misschien ook mee te maken.
Spiritueel gezien zie( voel) ik nog geen enkele aanwijzing, dat het hier heel misschien mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ van belletje, ben het helemaal met je eens, bergopwaarts is de snelste weg naar kennis.
Ik heb hier op g.v. heel veel geleerd , juist door alle weerstand die ik heb ondervonden, van de ja zeggers en de meelopers leer je niet zo veel.