Hoe zuiverde mensen vroeger water??

Hoe zuiverde de mensen vroeger water, wil ik weten (-:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/water.115635

Antwoorden (6)

Vroeger werden vooral ‘gemengde rioleringsstelsels’ aangelegd. Hierbij werden zowel het afvalwater als het regenwater gemengd. Probleem is hier dat door het regenwater het afvalwater wordt verdund. Voor een optimale behandeling van het afvalwater moet dit zo geconcentreerd mogelijk zijn. Bij zware en / of aanhoudende regen bestaat het risico dat de riolering het debiet niet aankan en dat ongezuiverd afvalwater in het oppervlaktewater terechtkomt.

Gescheiden rioleringsstelsels hebben nu de voorkeur. Bij dit systeem komt het regenwater of hemelwater niet meer in de riolering terecht. Om wateroverlast te vermijden en het grondwaterpeil in stand te houden, wordt het regenwater via infiltratie of insijpeling in de bodem gebracht of via grachten gecontroleerd afgevoerd

gelezen op Pollet-site
http://www.waterzuivering.org/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voornaamste reden voor waterzuivering is het verwijderen van ziekmakende stoffen in het water. Dat
deden ze bijvoorbeeld door het gebruiken van een zeef of door zandfiltratie. De oude Egyptenaren en Perzen deden het al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas rond 1900 is in Nederland de aanleg van het riool op gang gekomen. Het waterleidingbedrijf van Den Haag begon in 1874 met het verkopen van opgepompt duinwater in emmers voor een cent.”

Hoe zuiverden we water vroeger?
“In het begin was die zuivering gericht op het verwijderen van bacteriën en virussen. Er valt regenwater in het duingebied waardoor er een zoetwaterlaag ontstaat die drijft op een zoutwaterlaag. Het duinzand werkt zevend en de micro-organismen zorgen voor een biologische zuivering. Door de lange verblijftijd in de ondergrond overleven schadelijke bacteriën en virussen niet. Langzaam werd die zuivering uitgebreid. We doseren nu poederkool aan het duinwater dat geur-, kleur- en smaakstoffen absorbeert. We beluchten het water en filteren het, waardoor we ijzer, mangaan en de kool eruit halen. Pas sinds begin jaren negentig ontharden we water. In zacht water lost minder lood en koper op. Dat gaat loodvergiftiging tegen in oude huizen met leidingen van dit materiaal. Mocht er een herbesmetting plaatsvinden tijdens de nazuivering, dan hebben we een extra desinfectie met langzame zandfiltratie. In het bovenste deel van een laag zand zit een laag bacteriën die schadelijke beestjes opeet.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is ""vroeger"" Lees b.v. De klop op een deur van Ina Boudier Bakker. Dat beschrijft het leven in 1850 in ons zo beschaafde Nederland. De mensen gingen daar door aan veel onduidelijke ziektes. Men dronk in Amsterdam het water zo uit de grachten. Men had toen nog geen idee van bacillen en bacterien of anderszins vervuild water.
In de Middeleeuwen had men bv wel de ervaring dat mensen door het drinken van bier en wijn minder snel dood gingen of ziek werden dan door het drinken van water.

In minder vervuilde gebieden, zoals op het platteland dronk men regenwater, of men sloeg een bron, en dronk bronwater (dat is heel oud water in diepere lagen), of grondwater. Dit was op natuurlijk wijze al gezuiverd.

Zelfs destijds Koningin Wilhelmina werd nog ziek door het drinken van het water op het Loo.

Het zou goed kunnen dat men in heel oude culturen al meer ervaring en kennis had over waterzuivering dan in Nederland omstreeks 1850.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vroeger gebeurde dat soms gewoon met een zandfilter. De waterlagen onderaan zijn trouwens ook op gelijkaardige manier 'vrij zuiver' door de diverse steen- en zandlagen heen.

Naarmate we minder vroeger en vroeger komen, komen we op chemische vervuiling (met derivaten van vooral aardolie).

Wie legerdienst als ik deed, weet ook dat actieve koolstoftabletten tot de overlevingskit horen: Je doet dit in biologisch vuil water en drinkt het dan op (nee, lekker is dit absoluut niet). Is het chemisch verontreinigd, dan helpt dat niet.

In mijn filterput zit ook actieve 'carbon' en dat zijn een soort kolen waardoor het water loopt en die letterlijk filteren. Na een tijd zijn die 'verzadigd' en moet je die vernieuwen.

Tot slot is de allerbeste zuiveringsmethode voor water het gewoon... koken. Dat is een van de grootste ontdekkingen geweest en is ook in Haïti een kernpunt van behandeling.

Tot slot: met al onze gevoeligheden tegenwoordig zijn de huidige kinderen meestal nu veel gevoeliger aan waterbesmetting dan bijvoorbeeld ikzelf, die eigenlijk niet zo nauw kijk en zelfs probleemloos regenwater durf drinken. Op voorwaarde dat je je gestel ook zeer veel beweging geeft, omdat een goed draaiende (lichaams)motor veel meer afval verwerkt dan een stilstaande die niet belast wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon koken!