Waarom smaakt de melk niet zoals het ooit was?

De melk is nog langer houdbaar staat op het pak vermeld
het smaakt naar melkpoeder
de melk uit de flessen van toen en nu, het is zo een achteruitgang

Ik weet dat de melk rechtsreeks van de boer beter is, de fabriekmelk is veranderd in smaak. Het is zelfs smerig de hedendaagse melk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het zijn inderdaad voornamelijk slappe aftreksels van melk. Soms heb je het idee water met een kleurstof te drinken. Boerenland Melk doet een aardige poging om de echte smaak van melk terug te brengen. Maar er gaat niets boven melk van de boer. Dit geldt trouwens voor meer producten die van de boer komen zoals kaas bijvoorbeeld. Mensen vergeten langzaam hoe het is om echte melk te drinken, maar zet eens twee glazen naast elkaar van een willekeurig merk en verse boeren melk, en je proeft een wereld van verschil. Helaas heeft niet iedereen een boer om de hoek om de keus te maken daar zijn producten te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

al eens dagverse melk geprobeerd?
Deze is weliswaar niet zo lang houdbaar als die UHT melk, maar smaakt wel veel beter.
Ook nooit magere of halfvolle kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie avatar!
De beste melk is rechtstreeks van de koe, daarna de melk koken en laten afkoelen, dan in de koelkast en jammie smullen maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog beter is rechtstreeks van de koe en dan drinken *zonder* vooraf te koken. Heb ik in Oostenrijk wel gedaan - direct na het melken naar de boer, en dan krijg je de nog lauwe melk zo mee. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zag ik op televisie dat dat in Nederland ook al verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou dat in Nederland verboden zijn?? Je kunt toch van de boer die een koe heeft melk kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal misschien wel gebeuren Ingrid, maar officieel schijnt het niet (meer) te mogen. Ik zag in die reportage (waarvan ik de naam helaas niet meer weet) ook dat het nog wel eens gebeurde bij een bepaalde boer dat een oude bekende van hem die vroeger zelf melkveehouder was geweest bij hem verse melk kwam halen, maar officieel mocht dat dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
P.S. Ik heb het dan over rauwe (ongepasteuriseerde) melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik heb even gezocht, het blijkt niet verboden te zijn, maar wel aan strenge regels gebonden. Een en ander staat beschreven in het "Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen" te vinden op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0018823/geldigheidsdatum_03-06-2009#5
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks mlodewijk
het smaakt niet zoals vroeger omdat de koeien niet zo'n voer krijgen als vroeger en omdat de melk anders wordt verwerkt dan vroeger...
als je melk wil drinken die smaakt als vroeger koop dan echte biologisch-dynamische melk... niet uit het schap van de super maar bij een biologische winkel, bijvoorbeeld van het merk Demeter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er niets van de je de smaak van melk van weleer kunt herinneren en dan kunt vergelijken met de melk van nu...
Neem maar eens een slok Lait Cru, dat is rauwe melk, dat moet toch precies hetzelfde smaken als die melk van 60 jaar terug hoor...

Misschien hebben ze alle koeien wel genetisch gemodificeerd in het geheim door de jaren heen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel, ik kan me nog goed herinneren hoe de melk vroeger smaakte die mijn oma kreeg van de boer, die kookte ze en na afkoelen plaatste ze deze in de koelkast. In de schappen van de winkel is geen enkele melk die smaakt als vroeger.
In een van je reacties geef je aan dat niks smaakt zoals de gekookte afgekoelde melk vers van de koe die je oma maakte. En dat klopt ; niks uit de supermarkt smaakt zoals een vers produkt, omdat het op allerlei manieren lang houdbaar en steriel gemaakt MOET worden anders mag je het tegenwoordig nauwelijks meer verkopen.

Maar ik garandeer je dat als je een koe melkt (liefst met de hand in een emmertje), de melk kookt en laat afkoelen (zelfs als je dat zelf doet), de melk nog precies dezelfde smaak heeft als vroeger, want aan gras en koeien is in die nog geen dertig jaar schat ik weinig veranderd.

Ik kan je alleen niet garanderen dat jij die smaak ook nog precies hetzelfde wáárneemt, want je smaak heeft wel de neiging om in de loop van de tijdte veranderen, net als je smaakvoorkeuren.

Zolang de receptuur gelijk is, blijft de smaak ook gelijk.
Ik heb me jarenlang afgevraagd waarom de verse worst - waar je me als kind dóód mee kon gooien zo lekker - tegenwoordig een niet te pruimen droge zurige hap is. Tot ik een winkel ontdekte waar ze nog grove boeren verse worst maken met.....100 % varkensvlees, inclusief vet, en niet die smakeloze magere hap uit de huidige supermarkt. Honderd procent verrukkelijk en smaakt als vroeger. En uiteindelijk is het alleen maar het hogere vetpercentage dat daarvoor verantwoordelijk lijkt te zijn. Geldt ook voor gehakt trouwens; niks zo lekker als 100 % varkensgehakt, inclusief het bijbehorende spek.