Hoe zwaar is een kubieke meter sneeuw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je stelt deze vraag OMDAT ?! =p

Het beste antwoord

Sneeuw heeft normaal een soortelijk gewicht van circa 200 kg per m3. Dat wil zeggen een laagje sneeuw van 10 cm geeft een belasting van 20 kg per vierkante meter. Die belasting valt wel mee maar als die sneeuw natter of compacter wordt neemt het gewicht wel toe tot 500 a 600 kg/m3. De 10 cm dikke sneeuwlaag wordt dan plots 50 tot 60 kg per vierkante meter.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog wat gevonden:

Gewicht van sneeuw:

Vooral natte sneeuw kan problemen en gevaar opleveren voor daken, met name voor platte daken. Een kubieke meter poedersneeuw weegt 50 kilo. Dezelfde hoeveelheid samengedrukte plaksneeuw weegt zo'n 200 kilo en die hoeveelheid als natte sneeuw kan meer dan 500 kilo wegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verse sneeuw heeft een dichtheid die ongeveer 8% van die van water is. Een kuub water is 1000 kilo dus voor sneeuw wordt dat 80 kilo. Sneeuw die langer ligt kan een dichtheid krijgen tot 50% van die van water. (een kuub weegt dan 50 kilo)

Toegevoegd na 1 minuut:
Corectie: 50 kilo moet 500 kilo zijn.