Iemand zei ooit, dat je wel twee regenbogen kunt zien, maar geen drie. En als je er twee ziet, staan die parallel aan elkaar, hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zo'n tweede regenboog is een weerkaatsing van de andere, kijk maar eens naar het kleurverloop: http://www.azm.nl/5008/29588/5018/173378/Dubbele_regenboog___de_kleu1.jpg?link-ref=173384
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opnieuw gewoon even wiki raadplegen. Een derde kan dus ook gezien worden. (ergens halverwege staat dat omschreven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een regenboog ontstaat doordat zonlicht breking, weerkaatsing en dispersie in regendruppels ondergaat.
Een primaire regenboog(de eerste regenboog) ontstaat door lichtstralen die twee keer worden gebroken en één keer intern teruggekaatst.
Een secundaire regenboog ontstaat (dat is dus die tweede die je ziet)
door lichtstralen die twee keer worden gebroken en twee keer intern teruggekaatst.

Door de afbeelding hieronder snap je het wel beter denk ik.