Waarom dreigt een passagiersvliegtuig neer te storten als er een raampje stukgaat?
In actiefilms komt het vaak voor dat er geschoten wordt in een vliegtuig.
Wanneer dan door een kapot raampje de cabinedruk wegvalt gaat het vliegtuig meteen in duikvlucht.
Dit komt voor mij nogal belachelijk over.
Ik kan me voorstellen dat op grote hoogte met weinig zuurstof de autopilot het vliegtuig laat dalen naar een veiligere hoogte.
Prima, niks aan de hand zou ik denken. Lekker laten dalen dan! Dan zal die autopilot 'm toch ook weer corrigeren zodra een veilige hoogte bereikt is. Lijkt mij logisch....
Echter in de film probeert de piloot dan met grote krachtsinspanning het toestel weer op te trekken.
Toch wel raar dan, als het vliegtuig juist moet dalen!
Enne, waarom kost dat sleuren aan die stuurkolom zoveel kracht? Ze hebben toch een hydraulische systeem?
Valt de hydrauliek dan ook uit als er een gaatje in het raam zit.
Beetje vreemd allemaal....
Wie kan er vertellen hoe het écht zit?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.