Waarom dreigt een passagiersvliegtuig neer te storten als er een raampje stukgaat?

In actiefilms komt het vaak voor dat er geschoten wordt in een vliegtuig.
Wanneer dan door een kapot raampje de cabinedruk wegvalt gaat het vliegtuig meteen in duikvlucht.
Dit komt voor mij nogal belachelijk over.

Ik kan me voorstellen dat op grote hoogte met weinig zuurstof de autopilot het vliegtuig laat dalen naar een veiligere hoogte.
Prima, niks aan de hand zou ik denken. Lekker laten dalen dan! Dan zal die autopilot 'm toch ook weer corrigeren zodra een veilige hoogte bereikt is. Lijkt mij logisch....

Echter in de film probeert de piloot dan met grote krachtsinspanning het toestel weer op te trekken.
Toch wel raar dan, als het vliegtuig juist moet dalen!

Enne, waarom kost dat sleuren aan die stuurkolom zoveel kracht? Ze hebben toch een hydraulische systeem?
Valt de hydrauliek dan ook uit als er een gaatje in het raam zit.
Beetje vreemd allemaal....

Wie kan er vertellen hoe het écht zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Als zoiets gebeurt, raam kapot, decompressie, dan is dat zeer zeker een noodsituatie.

Voor noodsituaties zijn dingen bedacht, samengevat in checklists en handboeken en aangeleerd door training.

De training en procedures zullen enigszins verschillen tussen verschillende toestellen en verschillende luchtvaartmaatschappijen (maar ook in de militaire luchtvaart kan dit probleem spelen).

Als ik een weloverwogen inschatting moet maken zou ik zeggen dat de procedures in zo'n situatie onder meer inhouden dat je de automatische piloot onmiddellijk uitschakelt, waarna je zelf het vliegtuig laat dalen tot een veilige hoogte. Bij een F-16 zal dat bijvoorbeeld betekenen dat je lager moet vliegen dan 25.000 voet en langzamer dan 500 knopen, voor een Airbus A300 zijn de waardes weer anders).

Wat je in films ziet is niet altijd realistisch, hoewel het wel mogelijk is om een vliegtuig in een oncontroleerbare toestand te brengen, als je een te sterke duikvlucht inzet met een passagiersvliegtuig kun je het toestel zodanig beschadigen dat herstel niet meer mogelijk is en dan lukt het niet om normaal door te vliegen.

Als iedereen echter op tijd reageert (en dat betekent vaak ook gebruik van zuurstofmaskers) en ook lager en langzamer vliegen dan is er niets dat een succesvolle noodlanding uitsluit, tenminste bij kleine gaten in de romp, ik heb het niet over een explosie en gaten van meters breed.

De yokes (sturen) van sommige toestellen geven een soort force-feedback (zoals misschien bekend van gamecontrollers, zoals joysticks) om in bepaalde situaties aan te geven dat er iets niet goed is, dit is een soort signaal richting de piloot, maar het is normaal gesproken zeker niet zo sterk dat de piloot erg veel fysieke kracht nodig heeft om het toestel te bedienen. Dit komt echter wel aan de orde als het toestel in een ongecontroleerde duikvlucht bevindt, maar dan zal dat eerder de neiging zijn om te veel kracht te willen gebruik in een verwoede poging het toestel te redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het grote luchtdrukverschil binnen en buiten het toestel kan het toestel uitelkaar scheuren als gevolg van de plotselinge decompressie.

zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/vliegtuig-groote-hoogte-uiteen-vallen.11778
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat je in de film ziet.

De Mythbusters hebben 2 x geprobeerd (2004 en 2005) geprobeerd explosieve decompressie in een vliegtuig te krijgen door met een pistool op het raampje te schieten.

De conclusie was toen beide keren: Busted

Echt goed zal het niet zijn, maar door zoiets stort je echt niet direct neer.