waarom stuiteren dingen?

bijvoorbeeld: een knikker op een stenen vloer
of een een hard plastic balletje tegen de muur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het voorwerp heeft nog snelheid-energie over waardoor het terug komt van de plek die de energie stopte.

Denk maar eens aan het verschil tussen een stuiterbal met veel kracht op de grond gooien en hem gewoon laten vallen.

bij de eerste gooi is er nog veel energie over in de bal waardoor hij langer door stuiterd dan wanneer je hem gewoon loslaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stuiterbal is gemaakt van rubber, een zogenaamd viscoelastisch materiaal. Dat wil zeggen dat het materiaal voor een deel elastisch en voor een deel visceus (= zeg maar vloeibaar) is. Het stuiteren wordt veroorzaakt door de elastische eigenschap. Daardoor wordt de bal weggeduwd geduwd als hij de grond of een ander hard oppervlak heeft geraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheel eens met vorige antwoord over elasticiteit

Nog een toevoeging:
Een heel bijzonder voorbeeld is de zg silly putty
als je er langzaam op drukt is het gewoon vervormbaar zoals klei
maak je er een bal van en gooi je het op de grond stuitert het als een stuiterbal (en dat doet klei echt niet)

dat komt omdat deze stof twee verschillende elasticiteits coefficienten heeft, één die vervorming toestaat bij langzame drukkracht en één die de stof heel rigide maakt bij plotselinge kracht (als het valt en de grond raakt)