Vanavond is er een kleine kans op ijsregen, dat komt als er op grote hoogte, minder koude lucht, over de koudere lucht nabij de grond komt.
Heel vaak vormt de koude en zwaardere lucht een plaklaag van een paar honderd meter dik, of minder ,boven de grond en schuift de warmere , dooilucht over deze plaklaag heen.
In de dooilucht valt gewoon regen, als deze regen door de koude plaklaag valt, kan hij opnieuw gaan bevriezen en valt er soms ijsregen, of onderkoelde regen.
Het maakt een bijna knetterend geluid in de natuur.
Soms gaat de ijsregen opnieuw over in sneeuw,( zoals hier nu in Zeeland) maar vaak in gewone regen en zet de dooi door.

Hagel zijn ijskristalletjes, die door opwaartse luchtstromen weer hoger de wolken in gaan, groter worden en weer naar beneden vallen, daarna weer omhoog, worden opnieuw groter en vallen weer omlaag, hoe hoger de buienwolken, hoe sterker is de opwaartse luchtstroom en hoe vaker de ijskorrels op en neer gaan, des te groter kan hij worden.
Grote hagelstenen komen vooral in de zomer voor na erg warm weer en bij zwaar onweer, dus zeer hoge buienwolken en zeer groot temperatuurs verschil tussen de grond en boven in de wolk.
Winterhagel is veel kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ijsregen kan je nog herkennen als onmiddellijk gestold water. Hagelstenen hebben meer een samengebaldesneeuw-uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJsregen
In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, is ijsregen geen hagel of korrelhagel. Bovendien valt ijsregen nooit uit buienwolken. IJsregen komt voor tijdens en rond het invallen van de dooi. In dergelijke gevallen is de warmere lucht op enige hoogte al doorgedrongen, maar vriest het aan de grond nog steeds. Neerslag die op enige hoogte gesmolten is

hagel
Een vorm van neerslag bestaande uit ijsdeeltjes met een diameter tot enkele centimeters. Hagelkorrels zo groot als kippeeieren zijn mogelijk. De ijsdeeltjes groeien langzamerhand ten gevolge van aangroeiing van ijslaagjes tijdens hun weg op en neer door een grote stapelwolk (Cumulo-nimbus). Hagel valt gewoonlijk gedurende zware onweersbuien.
fremar