Wat zijn "vuurvliegjes" ? zijn dat insecten of gewoon een benaming van een scheikundig "iets" ? wat is een vuurvliegreactie ? "vuurvliegreagens" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Vuurvliegjes zijn kevers die licht kunnen uitzenden. In hun achterste zitten lichtgevende cellen. vanwege zeer kleine kristalletjes werkt het als een reflector. Vuurvliegjes kunnen zichzelf uit en aan zetten. ieder soort heeft zijn eigen signaal, en zo kunnen mannetjes en vrouwtjes elkaar vinden in het donker....
hoe het licht werkt: twee speciale stofjes genaamd luciferase en luciferine!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij gebruiken deze vloeistof (die op basis is van hetzelfde procédé als dit van de vuurvliegjes en dit reagens wordt aangewend om de zuiverheid van de gereinigde machine te checken in de voedingsindustrie

Andere antwoorden (2)

Glimwormen of Lampyridae vormen een familie binnen de kevers. Ze staan ook wel bekend onder de namen vuurvliegjes of gloeiwormen. Ze zijn vooral gekend voor hun lichtgeven (bioluminescentie). Over de hele wereld komen ca. 2000 soorten voor en er wordt regelmatig een nieuwe ontdekt. Minder bekend is dat deze insecten in feite kevers zijn en geen wormen of vliegen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vuurvlieg (Pteroptyx malaccae)
Er bestaan meer dan 200 varianten vuurvliegjes in de wereld.
Ze komen hoofdzakelijk voor in Azië en Zuid-Amerika.
Op zomeravonden kunnen ze voor een prachtig lichtspektakel zorgen.
Binnen in de vuurvlieg vind namelijk een chemische reactie plaats zodat ze lichtsignalen kunnen uitzenden naar elkaar.
Er komt heel wat bij kijken voor het produceren van hun lichtsignalen

Bioluminescentie staat voor de eigenschap van het zelf licht kunnen maken.

Hoe kunnen vuurvliegen puur licht creëren zonder hitte af te geven?
De vuurvlieg en luminescente reacties.
In luminescente reacties wordt licht geproduceerd door de oxidatie van een luciferine (een pigment) en adenosinetrifosfaat (ATP).
De reactie vindt plaats in twee stappen:
Luciferine + ATP → luciferyladenylaat + PPi
luciferyladenylaat + O2 → oxyluciferine + AMP + licht
De reactie is zeer efficiënt: bijna alle energie wordt in licht omgezet. Ter vergelijking, een gloeilamp verliest bijna 90% van het vermogen in de vorm van warmte.

"Luciferine" en "luciferase" zijn geen specifieke moleculen. Het zijn generieke termen voor een substraat en zijn geassocieerd enzym (of eiwit), die een licht-producerende reactie opleveren. Op het filmpje kan je te weten komen waarvoor deze vliegjes hun licht gebruiken.

De gewone vuurvlieg heeft niets anders dan een beheersbare kernreactor in zijn lichaam.
fremar