Als het kernafval onder de aardplaten geschoven kan worden is dit dan geen oplossing voor het kernafval-probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel voor het kernafvalprobleem, maar niet voor de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
David Brin.

Het beste antwoord

Ja. ALS het er onder geschoven kon worden wel.

De praktijk zal echter zijn dat vaten met afval zullen open barsten voor ze onder de plaat terecht komen OF in een vulkaar bv zullen ze smelten en een ophoping geven op een plek waar het zo de atmosfeer in gesmeten wordt bij de volgende uitbarsting.

Toegevoegd na 38 minuten:
Uiteindelijk is dat ook de plek waar het vandaan komt. In de magma zal het smelten en zich weer verdelen in de massa; en dus als 'normaal' gesteente terug komen, in lage concentraties. Het probleem is meer dat je het er niet in kan krijgen, met de middelen die we nu hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lijkt me niet. Je 'verstopt' het dan alleen maar, zonder er verder nog controle over te kunnen uitoefenen, met alle gevolgen van dien. Er als het in de aardbodem gaat rommelen, krijgen we minder leuke rommel terug....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk het niet
Betreft vooral hoog-radioactief materiaal is het zo : alhoewel men de stralingstijd al kan halveren : het blijft een steeds toenemende 'hoop' met 'zeer gevaarlijke materie' , die os voor veel generaties hypothekeert .
Momenteel wordt er al kernafval opgeslagen in isolerende kleilagen bijvoorbeeld of in stabiele zoutlagen op 650 meter diepte.(Vroeger dumpte men gewoon ergens in de oceaan).
En daar is het punt : Men zoekt de meest stabiele plaatsen op om een beetje veiligheid te kunnen inbouwen . En dat zijn de randen van aardplaten nu net niet : dit zijn de punten met de meeste aardbevingen en vulkaanuitbarstingen : dus de meest 'labiele' plaatsen op Aarde.
Of.....men zou het 'ver ' weg van de randen moeten kunnen dumpen : dus meer dan 500 km van de 'hot spots' en dan nog op een behoorlijke diepte . Vergeet niet dat de Aardkorst gemiddeld maar een 30 km diep is.
Ook technisch is dit onmogelijk : die aardplaten verschuiven maximaal 10 cm per jaar....

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vermoed dus dat de randen van de aardplaten juist de 'laatste' plaatsen zijn die in aanmerking komen