Hoe kan er plotseling een dergelijke krater ontstaan?

Zie hier:
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1177221/2010/11/01/Mysterieuze-krater-van-40-op-15-meter-in-Duitse-woonwijk.dhtml

''Ook wordt in de streek waar beide plaatsen liggen, gegraven naar potas. De grondstof voor glas, mest en zeep wordt doorgaans op 1.200 meter diepte gewonnen en kan volgens de Duitse media iets te maken hebben met de krater.''

Is dit plausibel? En wat als dit niet de oorzaak zou zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zolang men het niet weet is het een mysterie natuurlijk.
Redenen kunnen zijn :
- Instorten van mijnschachten , zoutmijnen (zijn er mijnen?) , gasopslag.
-Tektonische dalingen ( nog een overblijfsel van de vorige ijstijd ...komt vooral voor in Noord en Oost Duitsland
- Ontstaan van natuurlijke aardbreuken ,veelal na aardbevingen
-Erosie door ondergronds water dat een andere uitweg vindt.(na een periode van overstroming)
- Instorten van natuurlijke ondergrondse complexen als grotten en reservoirs.
- De mens als oorzaak (ondergrondse ontploffingen , bouwputten en tunnels in de buurt
- Die opgeloste Potas zou ook al kunnen.

-ik denk dat of een menselijke oorzaak of een tektonisch daling het meeste kans maakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat het ook kan zijn is het zich verleggen van een dieptebron (lees eens het voorbeeld van de Leie)
Tektonische daling : verloopt heel traag hoor , maar er zou eensklaps een grote verschuiving kunnen zijn.

Maar eigenlijk zijn het allemaal gissingen en studiemateriaal voor geologen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ver gezocht , maar toch leuk : Onstaan van een ondergondse bron

Toegevoegd na 1 dag:
In het buurtdorpje Tiefenort was er enkele jaren geleden al een zelfde verzakking. Zie foto.
Dat laat vermoeden dat een plotse 'tektonische daling' het meeste kans maakt.

Toegevoegd na 1 dag:
Of het plots ineenvallen van een zinkput (doline ....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hm.. Het kan zo zijn dat het potas re iets mee te maken heeft. Bepaalde gesteentes kunnen oplossen en verdwijnen in het grondwater. Zo was er in guatamala ook opeens een diep gat ontstaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit ziet er meer uit alsof de grond in elkaar is gezakt. Een verse krater ziet er heel anders uit: daar heb je een ring van puin om het gat heen.

Zo'n verzakking kan komen door mijnbouw eronder. Als dat niet zo is, dan was er bijv. altijd al een grot onder die plek, en is die net ingestort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is groot dat er kalksteen in de ondergrond zat die is opgelost en weggespoeld. Schmalkalden ligt in het gebied waar muschelkalk in de ondergrond voorkomt.

De oplossing van kalksteen en de vorming van grotten waarvan de plafonds in kunnen storten (en dan b.v. zo'n mooie krater kunnen vormen) noemen we karst. Zo'n ingestorte grot heet een doline of een gauffre.