Hoe komt het dat je in een goed verwarmd huis toch kunt aanvoelen dat het buiten stevig vriest?

Al is het hier 22 °C
Toch voel ik kou in mijn voeten , in mijn handen en op mijn rug.
Of ben ik een 'speciaal' geval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Het voelt inderdaad kouder aan. Daarvoor zijn een aantal redenen, die allemaal samenwerken.

De eerste reden is dat de meeste thermostaten vrij eenvoudige systemen zijn . Als de gemeten temperatuur te laag is, zetten ze de ketel aan; is de gemeten temperatuur weer voldoende hoog, dan zetten ze de ketel uit. Zo'n systeem heeft echter een afwijking: het loopt altijd wat achter op de realiteit. Dat betekent dat het binnen daadwerkelijk wat kouder is dan de ingestelde temperatuur. Zelfs zodanig dat het binnen des te kouder wordt naarmate het buiten kouder wordt.

Zulke eenvoudige thermostaten, die in de meeste huizen aanwezig zijn, worden in de natuurkunde P-regelaars genoemd (de P van Proportioneel). Je hebt minimaal een PI-regelaar nodig (met de I van Integrerend) om de steeds grotere afwijking op te heffen die een eenvoudige P-regelaar heeft bij dalende buitentemperaturen. Nog beter is een PID-regelaar (met de D van Differentiërend).

De tweede reden is dat de lucht meer afkoelt bij de ramen en de buitenmuren wanneer het buiten heel koud is. Daardoor ontstaat een grotere luchtstroom in huis, ook als je alle ventilatie-openingen potdicht zou maken. Een luchtstroom voelt altijd koud aan; dat geldt zelfs voor een luchtstroom van 22 °C, en nog meer voor een luchtstroom van nog koelere lucht.

De derde reden is dat je altijd ventilatie hebt in huis. Bij een lagere buitentemperatuur komt er door de ventilatieopeningen vanzelfsprekend koudere lucht naar binnen. Dat voel je.

De vierde reden is dat de temperatuur die jij voelt, niet alleen afhangt van de temperatuur van de lucht om jou heen. De temperatuur die je voelt, hangt voor een groot deel af van de warmtestraling van alles wat je vanuit jouw positie kunt zien.

Stel je voor dat bijvoorbeeld je ramen warm zijn, omdat het buiten warm is. Jouw huid straalt dan warmte uit naar het raam, maar het raam straalt ook warmte uit naar jou huid. Je koelt wel een beetje af doordat je warmte uitstraalt naar het raam, maar die afkoeling is maar klein, doordat het raam vrij veel warmte uitstraalt naar jouw huid.

Nu het raam koud is, straalt jouw huid nog precies evenveel warmte uit naar het raam. Maar het raam straalt minder warmte uit naar jouw huid. Het gevolg is dat je nu meer afkoelt. Jij voelt dit als kou, alsof de lucht koud is (wat niet zo is, maar zo voelt het wel aan).
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk komt er toch een beetje tocht binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder huis is er tocht, dat is maar goed ook, anders zouden we te weinig frisselucht krijgen, is het buiten kouder, dan houdt je verwarming het keurig op 22 graden, maar moet wel een beetje harder en langer branden, richting je plafond is het daarom wat warmer geworden en bij de grond wat kouder, de tocht die je huis binnen komt is kouder, komt nog bij, dat met deze harde wind, het op meer plaatsen tocht dan zonder wind.
Zo is dus de temperatuurverschil tussen het plafond en de vloer een stuk groter en dat voel je.
Ook de lucht in huis wordt door harder te stoken een stuk droger, waardoor je het eerder koud heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
He bedankt,ik vroeg me precies hetzelfde af+