Hoe komt het dat ik nooit echt vol word van patatjes en vrij snel daarna weer een hongergevoel heb? Aardappelen zouden toch juist moeten vullen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met het feit dat patat uit twee dingen bestaat:

1. Vet
2. Zetmeel = suiker

Het vet zorgt voor de beleving. Beleving speelt in je hoofd en je vindt het lekker. Je hersenen maken hierbij stofjes aan (waardoor je het gevoel lekker ervaart) en als je vaak vet eet ga je vetarm voedsel ook missen. Bij het denken aan een frietje loopt het water je bij wijze van spreken al in de mond. Maar dit is niet de enige reden.

De belangrijkste reden heeft te maken hoe de spijsvertering in elkaar zit. Zetmeel wordt grotendeels afgebroken in de mond en dunne darm tot suiker. Het wordt snel opgenomen in het bloed (daarom worden het snelle koolhydraten genoemd, suiker is een koolhydraat). Hierdoor stijgt de glucosespiegel en je hersenen registreren dat door signalen af te geven dat je genoeg hebt. Maar het suiker in het bloed wordt er ook snel uit verwijderd en opgeslagen in de cellen. En dan daalt de suikerspiegel weer en geven je hersenen een sein dat je moet eten.

Uit onderzoek blijkt dat hier ook een verslavingsaspect zit, want je hersenen "wennen" aan de steeds hoge concentraties suiker in het bloed en geven sneller prikkels af. Hierdoor is afvallen ook moeilijk.

Als derde belangrijke reden waarom je niet snel verzadigd bent is de maag. Als je niet goed kauwt kan het zetmeel in de friet niet snel worden afgebroken in de mond. De rest komt natuurlijk in de maag. De maagsappen verteren alleen eiwitten en er zitten sensoren in de maag die aangeven als de maag gevuld is. Je zit dan vol.

Maar in de maag zitten ook sensoren die registreren dat er geen eiwit in zit. Zit er eiwit in de maag dan blijft de maag even dicht (en zit je langer vol). Bij zetmeelproducten geeft de maag een seintje aan de achterdeur (de portier heet die) en die spier zet de maag open zodat de inhoud in de darmen komt en het zetmeel daar verder wordt afgebroken. De maag raakt leeg en je gevoel van vol verdwijnt omdat de sensoren in de maag registeren dat de maag leeg is.

Bijgaand verhaal staat ook - iets anders - beschreven in onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Patat bestaat uit met name 'snelle' koolhydraten en vet.
Omdat snelle koolhydraten je bloedsuiker te snel doen stijgen, heb je eventjes een vol gevoel, maar na een tijdje daalt je suikerspiegel weer en daarom heb je een honger gevoel.

Langzame koolhydraten daarentegen, zorgen voor een langer verzadigd gevoel omdat de suikerspiegel langzamer stijgt en daalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat patatjes in feite zetmeelstaafjes zijn. Zetmeel geeft veel minder snel een vol gevoel dan eiwitrijk en vet voedsel. Je kunt er veel meer van op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zouden moeten vullen vanwege de plantaardige cellen met celwanden? Ik denk dat die stuk zullen gaan door de hitte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patat is voedsel waar je niet al te hard op moet kauwen, iets waar je langer op moet kauwen geeft eerder een verzadigd gevoel ook al is de voedingswaarde lager.
Neem eens bruine rijst i.p.v. een patatje.