Als een bloem in een vaas staat en water opneemt, is dat dan eenrichtingsverkeer van de onderkant van de stengel naar de bloem?

Of stroomt het water heen en terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het meeste water stroomt omhoog. De bladeren en de bloem verdampen immers water, en dat water moet worden aangevuld. Het aanvulwater wordt normaal gesproken door de wortels opgenomen uit de bodem, maar wordt in dit geval direct via de steel uit de vaas opgenomen.

Er stroomt echter ook water terug naar beneden. Dat gebeurt door andere vaten, die wat dieper in de steel liggen. De bladeren maken namelijk voedingsstoffen via fotosynthese en met de mineralen die de plant uit de bodem opneemt. Die voedingsstoffen moeten ook naar de wortels worden getransporteerd, anders kunnen de wortels niet groeien. Om de voedingsstoffen naar de wortels te transporteren, worden ze opgelost in water, dat door de dieperliggende vaten naar beneden stroomt.

Om de voedingsstoffen van de bladeren naar de wortels te krijgen, moet er dus ook een neerwaartse waterstroom zjin. Die is wel kleiner dan de opwaartse waterstroom: een groot deel van het water dat omhoog wordt getransporteerd, verdampt immers in de bladeren.

Toegevoegd na 1 minuut:

Zie de bron. Het gaat om het floëem en het xyleem.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitstekend antwoord+
escape
13 jaar geleden
+je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben heel blij met je antwoord, dank je!