Wat gebeurd er met een lijk, voordat het gecremeerd wordt?

Er zijn veel mensen die tijdens hun leven geopereerd zijn en metalen delen in hun lijf hebben (pennen, bouten, schroeven of andere constructies). Als zo'n iemand komt te overlijden en gecremeerd wordt, worden deze metalen delen dan verwijderd en zo ja, wie (en hoe) doet dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De meeste metalen delen blijven gewoon zitten en worden na de crematie uit de as gezeefd, echt echter een pacemaker wordt altijd verwijdert omdat deze ontploffingsgevaar heeft. Dit wordt door een arts (of arts anatoom)gedaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie het mag dus ook door een uitvaartverzorger gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, de metalen onderdelen worden pas na het cremeren uit de as gehaald. Gelukkig niet ervoor, dat zou een bende worden.
13 jaar geleden
Je wordt gewoon gecremeerd. daarna halen ze alle gesmolten metalen uit de as.
13 jaar geleden
het wordt gedaan door de mensen van het crematorium en inderdaad NA afloop. Vrijwel iedereen heeft metaal in zijn lijf want ik ken bijna niemand zonder vullingen in zijn kiezen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vullingen zijn tegenwoordig meestal niet meer van amalgaam.
Er wordt een medische verklaring opgesteld m.b.t. de oorzaak van overlijden.

Toegevoegd na 4 uur:
Als iemand een niet natuurlijke dood is gestorven, bij voorbeeld na een val.