In Fez in Marokko werd in 859 de Karueein-universiteit gesticht door Fatima al-Fihri. Dit is de oudste universiteit ter wereld.
13 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf wat je aalemaal een universiteit noemt en of je van het stichtingsjaar uitgaat of van het jaar waarin een instituut als universiteit erkent wordt.

De Universiteit van Nanking, in China, is omstreeks het jaar 258 voor Christus gesticht. En daarmee een stuk ouder dan die in Fez, Marokko.

De universiteit van Nalanda is gesticht tussen 415 en 456 voor Christus, maar is al eeuwen gesloten.

De eerste Universiteit volgens moderne standaarden is Oxford, vanaf 1167.
13 jaar geleden
Bologna was er eerder dan Oxford. De stichting van deze universiteit vond plaats in 1088. De grondlegger van deze universiteit was Irnerius (ook wel 'de lantaarn van het recht' genoemd) en de universiteit staat dan bekend als plek waar de herleving van het Romeinse recht begonnen is. Bologna was echter de eerste christelijke universiteit van Europa, de allereerste was Córdoba, Spanje. Dit was een islamitische universiteit.

Toegevoegd na 47 seconden:
(Ik had dit eigenlijk willen plaatsen als reactie op het antwoord van Rose, sorry.)