Hoe snel moet je rennen, om bovenop het water te blijven?

en dan niet als het water bevroren is!

Met welke snelheid kun je met een gewicht van 75 kilo over het water rennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

een mens zou dan 29 meter per seconde moeten lopen en dat redden we niet

Kan de mens dit ook?
In 1996 beschreven de onderzoekers Glasheen en McMahon in het tijdschrift Nature hoe ze hun videocamera op waterlopende basiliskhagedissen richtten om hun loopgedrag te analyseren. Ze kwamen tot een hydrodynamisch model met drie fasen: klap, slag en optrek ( slap, stroke, protraction). Tijdens de klap op het water verkrijgt de hagedis een opwaartse impuls, vervolgens maakt hij een slag schuin neerwaarts door het water, waarbij om de voet een luchtzakje wordt gevormd. Tenslotte trekt het beestje zijn voet weer op om de volgende beweging te kunnen maken.

Uit de video wordt duidelijk dat de hagedis erin slaagt over het water te lopen omdat hij zijn voet sneller terugtrekt dan het luchtzakje om de voet zich kan sluiten. Daarnaast slaagt hij er in om voldoende impuls uit het ‘contact’ met het water te halen om vooruit te komen. Het is wel op het randje: gemiddeld is de geleverde impuls 102% van de benodigde impuls. Jongere dieren hebben een ruimere marge tot wel 225% van de benodigde impuls. Zij zijn dan ook een stuk beweeglijker.

En dan nu de cruciale vraag: ‘Kan de mens dit ook?’. Helaas. De berekeningen tonen aan dat we een watertrapsnelheid van maar liefst 29 meter per seconde moeten kunnen halen. Dat is onmogelijk. Het daarvoor benodigde vermogen bedraagt zo’n 25 kW, dat is ongeveer vijftien keer meer dan wat een mens maximaal kan leveren.

Toegevoegd na 9 minuten:
en dat is dan weer 104400 km/h
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - het is 104,4 km/u.

Andere antwoorden (6)

Niet volgens mij, zelfs niet met 1 kilo gewicht. Zodra je dat lukt, hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo snel kan je niet rennen..
dan zal je laag moet kunnen vliegen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag suggereert dat het tijd kost om door het water te zakken en dat je dat kunt voorkomen door voordat je zakt alweer een volgende pas te zetten. Daarbij sla je alleen over dat om een pas te zetten je je af moet zetten en dat kan niet op water, dus zul je altijd zinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een beetje menselijke techniek/ontwikkeling kan het wel :D (tenzij het filmpje nep is), maar hier hebben ze een speciaal pak aan en worden ze door een boot naar hwat water getrokken zodat ze extra snel rennen.
->Liquid Mountaineering (zie filmpje). Lijkt me wel lachen om eens te doen.

Maar zonder een speciaal pak is het niet mogelijk aangezien onze voeten veel te klein zijn ten opzichte van ons gewicht om over water te rennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kom op 737 km/uur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je daarop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn berekeningen hef je hiermee de versnelling op. Maar ik ben er niet geheel zeker van....
Daar hoef je, mits het water bevroren is, geen enkele snelheid voor te ontwikkelen.