Word chinees een wereldtaal?

Word op sommige scholen al Chinees gegeven?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ja dat weet ik. Maar ik bedoel dat NL chinees ook uiteindelijk MOET leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vermoed van niet. Engels is al te veel verspreid en makkelijker te leren door veel mensen. Ook Spaans is best wel groot. Daarnaast is het Chinese schrift wel standaard, maar de uitspraak niet, dus zelfs binnen China heb je heel veel dialecten, waardoor de Chinezen onderling al veel moeite hebben om elkaar te verstaan. Vandaar dat alle Chinese TV programma's ook nog eens in het Chinees ondertiteld zijn. Het Chinees is simpelweg niet 1 taal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over je subvraag: Ja, ook in Nederland kan je op het VWO Chinees in het vrije deel van pakket kiezen op een aantal scholen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee
ik denk alleen dat dat gegeven wordt aan leerlingen die het willen leren
maar het zit niet in het vaste lespakket
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chinees is al een wereldtaal.

En in landen zoals Australie is het een keuzevak.

Toegevoegd na 11 uur:
Of het in Nederland ooit verplicht gata worden is niet te voorspellen. Mocht China de hoofd handelspartner worden van Nederland, en Azie de dominante economische macht woredn is de wereld is het niet uitgesloten. Echter, gezien de moeilijkheidsgraad van het chinees is dit een besluit wat niet zomaar even genomen zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het ook al een wereldtaal. Chinezen veroveren systematisch op allerlei gebieden de wereld (denk maar eens aan alle overnames in de auto industrie).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een taal is toch pas een wereldtaal als zeer veel mensen die het niet als moedertaal hebben die taal wel beheersen?
Er zijn toch maar heel weinig mensen buiten China die Chinees kunnen (als je het vergelijkt met hoeveel mensen er op aarde zijn)?
Of vergis ik me nou?
ik denk het niet.
de schrijfwijze is totaal anders, en niet veel mensen kennen het.
over het algemeen zijn europese talen veel makkelijker te leren, omdat ze niet altijd moeilijke klanken hebben.
Iedereen kan bijvoorbeeld wel engels spreken, als je het maar leert.