Het licht van zon is zeer helder. Neemt de sterkte af naarmate licht langer onderweg is(dooft het uit) of blijft licht eeuwig doorstralen?

Als er zoveel sterren zijn waarom is het licht dat uiteindelijk op de aarde terecht komt zo zwak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat 't heelal ook gi-gan-tisch groot is.
Als een ster 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 fotonen per seconde uitzendt, vallen van dat gigantische aantal nog steeds maar heel weinig op aarde. Want op een afstand van zoveel lichtjaar moet je 't oppervlak van de bol met een doorsnede van die afstand delen voor 't aantal fotonen om een berekening te maken hoeveel fotonen er op die afstand overblijven. Hoe groter dus de afstand, hoe minder fotonen een object zullen bereiken.

Een lichtdeeltje blijft verder gewoon een lichtdeelje: daar veranderd niks aan. Verder heb je nog overal stofwolken in het heelal, die fotonen tegenhouden - terwijl je die stofwolken zelkf niet of nauwelijks kunt zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Licht 'verdwijnt'niet tot een foton een object raakt (Hetgeen een CO2 molecuul kan zijn of bv het aardoppervlak).

Echter, naarmate je verder van een ster verwijderd bent, wordt het licht over een groter oppervlak verspreid: Het licht wordt alle kanten op gestuurd. Dus naarmate het vervder van de ster komt, wordt het dunner uitgespreid over een oppervlak.

Bedenk bv maar: Alle sterren die we kunnen zien, kunnen vanaf alle planeten gezien worden die binnen de gelijke afstand tot de ster als wij vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lichtdeeltjes verplaatsen zich net zolang totdat er een obstakel wordt tegengekomen die de deeltjes opneemt. De deeltjes worden intussen niet zwakker.
Of een ster helder is of zwak hangt af van de afstand en van de grootte van de ster.
Naar mate een ster verder weg staat wordt het t.o.v. ons oog steeds kleiner en dus zwakker.
Hetzelfde geldt voor de grootte van de ster.