Hoe kan een rotsblok zomaar los komen en de weg op rollen?

Een paar jaar geleden hoorde ik in Schotland dat in sommige gebieden het aantal rotsblokken dat per jaar de weg op rolt toeneemt. Hoe kan een rotsblok zomaar de weg op rollen? Hoe kan het aantal dat per jaar loskomt toenemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met vorst. Water komt in de spleetjes tussen rotsen. Dat water bevriest 's nachts en zet uit, waardoor de spleetjes nét weer groter worden. Overdag smelt het ijs weer, komt er meer water tussen de rotsen dat 's nachts weer bevriest etc.

Zo verweren rotswanden langzaam, worden steeds instabieler, waardoor het aantal rotsen dat uiteindelijk 'spontaan' loskomt groter wordt.

Een andere reden kan zijn dat er planten tussen de rotsen groeien die met hun wortels langzaam spleten verder uit elkaar duwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat gebeurd vrij frequent.
Daarom zijn er op de belangrijkere wegen ook waarschuwingsborden aangebracht.
Er zijn ook talloze redenen waarom.
-aardbeving , aardverschuiving , tektonische verschuiving
-erosie , verwering (door temperatuurschommeling)
-menselijke activiteit (ontploffingening de buurt )
-steenlawines door overvloedige regenval , sneeuw , stormwind.
-Ontworteling van bomen ... die onderliggende steenmassa labiel maakt.
Een toename? moeilijk te verklaren , maar kan locale redenen hebben : zoals boskap, trillingen etc.

Toegevoegd na 25 minuten:
gebeurd met gebeurt zijn (sorry)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals hierboven vermeld kan het door natuurlijke processen dus voorkomen. Mij moeder zei altijd tegen mij dat ik nooit steentjes naar beneden mocht gooien; denk aan het sneeuwbal effect... ook dieren kunnen dat "balletje/steentje" laten rollen