Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zou het grote voordeel kunnen zijn van een motor met 4 cilinders t.o.v. een even sterke motor maar dan met maar 1 cilinder?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (7)

Evenwichtigere verbranding lijkt mij. Meer cilinders betekent ook een snellere motor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die loopt gelijkmatiger. Dan heb je vier pulsen per omwenteling ipv 1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De standaard viertakt motor geeft 1 puls per 2 omwentelingen per cilinder.
Dat heeft te maken met een meer effectievere omvang en inrichting van het motorblok.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er vier cilinders zijn is er voor elke halve slag een ontbranding. Ook moet er elke halve slag een compressie uitgevoerd worden.
Heb je minder cilinders dan zal er een zwaarder vliegwiel moeten meedraaien om die compressie slag uit te voeren. Bovendien remt dan de motor af omdat wel energie voor de compressie nodig is maar op het moment dat er geen kracht op een (andere) zuiger is om die arbeid te leveren.

Dus vanaf vier cilinders is er een veel regelmatiger loop van de motor mogelijk.

Bovenstaande heeft overigens betrekking op de meest gebruikte verbrandingsmotor, de viertakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord is simpel.

Door meer cilinders te gebruiken maken ze op hetzelfde moment tegengesteld bewegingen waardoor er in de motor minder trillingen ontstaan. Ook ontstaat er door het opvolgen van een reeks kleinere ontstekingen en gelijkmatigere kracht.

Groeten Peter
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een "normale" viertakt motor die praktisch in alle auto’ zit heeft 4 of meer cilinders.
4 takt betekent dat je per 4 slagen van een cilinder één arbeidsslag (ontsteking van het brandbaar mengsel) hebt. Dat maakt een 1 cilinder motor dus zeer onrustig of onstabiel. Toch hebben veel landmotoren 1 cilinder, maar daar kan de onbalans eenvoudig worden voorkomen met een enorm vliegwiel. Een beetje lastig in een Mini Cooper. Als je nu 4 cilinders in een motor maakt en je laat de arbeidsslag per cilinder wisselen, dan heb je bij iedere slag een arbeidsslag en dus een regelmatiger lopende en rustiger motor. Ook is zo’n ontwerp kleiner en makkelijk in te bouwen in een auto (denk aan het vliegwiel). Je hebt vroeger ook nog wel 3 cilinder motoren gehad oa in de DKW (Dass Krankenhaus Wartet, ha, ha) en ook nog een tijdje een wankelmotor, een soort driehoek als roterende zuiger. Deze laatste is niets geworden, ik geloof omdat ze problemen hadden met de afdichtingen.

Resumerende:
rustiger, kleiner, lichter
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wankelmotor is inderdaad een prachtig ontwerp, maar is in tegenstelling van wat jij zegt zeker niet een efficiente motor.
Nadelen van de wankelmotor zijn een hoger olieverbruik, veroorzaakt door de bovensmering van de motor, en een vrij hoog brandstofverbruik.
Door de ongunstige vorm van de verbrandingskamer is de ontsteking problematisch, en gaat relatief veel warmte verloren in de wand van de verbrandingskamer. Zelfs bij de meest geavanceerde versie van de wankelmotor (de ‘Renesis’ van Mazda uit de RX-8) zijn er problemen.
Ik ga er vanuit dat je een viertakt systeem bedoeld.
Dit bestaat uit;
Zuiger naar beneden = inlaat
Zuiger naar boven = compressie
Zuiger naar beneden = verbranding
Zuiger naar boven = uitlaat
Neem je dit viermaal dan kan je dit steeds laten verspringen.Daar door zal de motor veel rustiger draaien.
Tevens is het vliegwiel kleiner.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing