Wat zou het grote voordeel kunnen zijn van een motor met 4 cilinders t.o.v. een even sterke motor maar dan met maar 1 cilinder?

Weet jij het antwoord?

/2500

Evenwichtigere verbranding lijkt mij. Meer cilinders betekent ook een snellere motor.

Die loopt gelijkmatiger. Dan heb je vier pulsen per omwenteling ipv 1.

Dat heeft te maken met een meer effectievere omvang en inrichting van het motorblok.....

Als er vier cilinders zijn is er voor elke halve slag een ontbranding. Ook moet er elke halve slag een compressie uitgevoerd worden. Heb je minder cilinders dan zal er een zwaarder vliegwiel moeten meedraaien om die compressie slag uit te voeren. Bovendien remt dan de motor af omdat wel energie voor de compressie nodig is maar op het moment dat er geen kracht op een (andere) zuiger is om die arbeid te leveren. Dus vanaf vier cilinders is er een veel regelmatiger loop van de motor mogelijk. Bovenstaande heeft overigens betrekking op de meest gebruikte verbrandingsmotor, de viertakt.

Het antwoord is simpel. Door meer cilinders te gebruiken maken ze op hetzelfde moment tegengesteld bewegingen waardoor er in de motor minder trillingen ontstaan. Ook ontstaat er door het opvolgen van een reeks kleinere ontstekingen en gelijkmatigere kracht. Groeten Peter

Een "normale" viertakt motor die praktisch in alle auto’ zit heeft 4 of meer cilinders. 4 takt betekent dat je per 4 slagen van een cilinder één arbeidsslag (ontsteking van het brandbaar mengsel) hebt. Dat maakt een 1 cilinder motor dus zeer onrustig of onstabiel. Toch hebben veel landmotoren 1 cilinder, maar daar kan de onbalans eenvoudig worden voorkomen met een enorm vliegwiel. Een beetje lastig in een Mini Cooper. Als je nu 4 cilinders in een motor maakt en je laat de arbeidsslag per cilinder wisselen, dan heb je bij iedere slag een arbeidsslag en dus een regelmatiger lopende en rustiger motor. Ook is zo’n ontwerp kleiner en makkelijk in te bouwen in een auto (denk aan het vliegwiel). Je hebt vroeger ook nog wel 3 cilinder motoren gehad oa in de DKW (Dass Krankenhaus Wartet, ha, ha) en ook nog een tijdje een wankelmotor, een soort driehoek als roterende zuiger. Deze laatste is niets geworden, ik geloof omdat ze problemen hadden met de afdichtingen. Resumerende: rustiger, kleiner, lichter

Ik ga er vanuit dat je een viertakt systeem bedoeld. Dit bestaat uit; Zuiger naar beneden = inlaat Zuiger naar boven = compressie Zuiger naar beneden = verbranding Zuiger naar boven = uitlaat Neem je dit viermaal dan kan je dit steeds laten verspringen.Daar door zal de motor veel rustiger draaien. Tevens is het vliegwiel kleiner.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100