Wat is sterker. En zal overheersen in bad. Koud of warm water?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk moeten we weten wat je pressies bedoelt met sterker en overheersen.

Het beste antwoord

Warm en koud water mengen zich. De temperatuur wordt het (gewogen) gemiddelde van beide. Dus als je 2 liter water van 10 graden hebt en 1 liter water van 25 graden, is de temperatuur van het mengsel 15 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm water heeft een kleiner soortelijk gewicht dan koud water en zou dan toch drijven op koud water en niet spontaan gaan mengen.

Andere antwoorden (10)

Warm water, anders zou het vanzelf afkoelen naar 0 kelvin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn gewaagt aan elkaar, de warmte capaciteit van water is gelijk aan dat van euh... water.

Misschien dat in een bad warm water naar de oppervlakte drijft en daar temperatuur wint of verliest aan de oppervlakte, afhankelijk van de temperatuur in je badkamer.

en dat warm water een groter volume heeft...

Ik vind het een goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaande dat je het over redelijke temperaturen hebt: Koud water overheerst gevoelsmatig. We hebben als mens een natuurlijke aversie tegen kou. Warm water kan ook onaangenaam voelen, maar daar wen je aan, en het koelt langzaam af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerder denken dat het andersom is.
Water dat een graad of 10 kouder is dan onze lichaamstemperatuur is geen enkel probleem. Het is misschien niet lekker, maar ook niet pijnlijk. Water dat 10 graden warmer is dan onze lichaamstemperatuur doet pijn.
Dat hangt van de hoeveelheden af.
Het grootste volume zal overheersen.
Doe je van beide evenveel bij elkaar zal het koude water toch iets overheersen omdat van het warme water een deel zal verdampen.
In de praktijk zul je er niet veel van merken omdat water zeer goed oplost in water. Koud en warm zullen dus snel gemengd zijn zodat er niet veel van het warme water verdampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het vullen van een ligbad zal heet water afkoelen en uiteindelijk koud zijn. Andersom zal het niet zo zijn dat
koud water vanzelf heet wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koud water (met ijsklontjes bijvoorbeeld) wordt niet vanzelf heet, maar wel vanzelf warm, dat wordt uiteindelijk kamertemperatuur.
Ik zou het hele verhaal kunnen uitleggen, maar het staat al uitgetyped op de volgende site :

http://home.hccnet.nl/david.dirkse/voorbeelden/linver.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn exact even sterk. Als je een bad vult met water zal het verschil tussen het huidige water en het toegevoegde water bepalen of koud of warm een groter verschil maakt:

Water van 30 graden waar je water van 15 bij doet, zal minder verschil maken dan als je er water van 60 bij doet. Echter, als het warme water 40 graden is, is het een kleiner verschil dan bij toevoegen van water van 15 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koud water als gij koud water op vuur gooit blust da uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zult veel meer warm water nodig hebben als er zich reeds een hoeveelheid koud water in bvb je bad bevindt, omgekeerd heb je minder koud water nodig om een heet bad te laten afkoelen naar aangenamer temperaturen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overheersen=
over iemand heersen, naar zijn hand zetten.machtiger zijn dan iemand

Sterker =
de een kan meer tillen dan de ander, het ene metaal breekt sneller dan het andere.

Beide begrippen zijn niet toepasbaar op water en dus kan de vraag niet op een wetenschappelijke manier beantwoord worden.