Is het bewezen dat je met positief denken meer goeds zal krijgen dan als je negatief denkt, of is dit alleen een theorie zonder daadwerkelijk bewijs?

Toegevoegd na 3 minuten:
Stel je hebt 2 identieke personen, zowel qua uiterlijk als qua kennis.

Beide hebben tegelijkertijd een toets,

persoon 1 denkt de gehele tijd, ik ga hem zeker halen.

persoon 2 denkt de hele tijd, ik haal hem nooit.

ze leren allebei net zolang, zal persoon 1 hem dan beter maken dan persoon 2?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Of er echt bewijs is weet ik niet, maar je kunt aannemen dat persoon 1 een grotere kans heeft, de toets te maken met een goed resultaat. De reden daarvoor lijkt me, dat persoon 2 een probleem heeft, en persoon 1 niet. Persoon 2 is in zijn hoofd flink bezig met het probleem, dat hij mogelijk de toets niet zal halen, en dat zal hem behoorlijk afleiden. Zijn hersenen zijn met 2 dingen bezig: de toets maken èn de faalangst. Natuurlijk heeft persoon ook iets wat hem af kan leiden van de toets, namelijk dat hij zelfverzekerd is, en denkt dat hij de toets aankan. Maar we mogen veronderstellen, dat persoon 1 dat niet als probleem ervaart. Hij zal zich dus volledig kunnen richten op het maken van de toets, en wordt niet afgeleid. Persoon 1 is dus met één ding bezig, terwijl persoon 2 met 2 dingen tegelijk bezig is. Persoon 1 is dus in het voordeel.

Zoals je het stelt in jouw voorbeeld dan zal de tweede persoon hem waarschijnlijk echt slechter maken. Onbewust neig je er namelijk na om je gedachtes / ideeën te bevestigen. Met zo'n negatieve insteek en gedachte zal ik niet zeggen dat je hem echt niet zal halen, maar je zal hem zeker slechter maken dan in je vermogen ligt. En je zal hem zeker beter maken als je erin gelooft dat je het wel gaat halen. Het is geen garantie!! en het helpt wel enorm. Bewijzen is altijd lastig, zeker sceptici hebben moeite met bepaalde vormen van bewijs, wanneer is iets echt bewezen. In de praktijk zijn er genoeg voorbeelden te vinden dat dit wel werkt en genoeg mensen hebben daar hun eigen bewijs in gevonden, dat als je overtuigd bent van je kunnen je beter zal presteren dan als je overtuigd bent van je niet kunnen. Toegevoegd na 2 minuten: Dit werkt ook op andere fronten trouwens. Er zijn genoeg boeken over geschreven. Bijvoorbeeld: uw brein als medicijnen het slimme onbewuste maakbaarheid van geluk en google eens op NLP, dat werkt o.a. ook met die insteek.

Door positief te denken zal het zelf , vertrouwen beter zijn,dan als je negatief bent deze zal ook langer over de toets doen.

Positief denken gaat uit van een creatieve,opbouwende en dus constructieve basis. Negatief denken is gebaseerd op destructieve denkpatronen. Positief denken streeft harmonie na,zowel in jezelf wat je gevoelens betreft,je lichamelijke welzijn en de jou omringende wereld. Negatief denken brengt iemand vaak in een vicieuze gedachtencirkel,waardoor een harmonieuze werking van zowel lichaam als geest(gevoel,denkpatroon,verwachtingspatroon e.d.) verstoord wordt. Daardoor kan iemand d.m.v. negatieve gedachten in een ^neerwaartse spiraal^ terechtkomen,terwijl positieve gedachten juist stimulerend zijn voor iemands ontwikkeling.

door positief te denken bereik je meer en ben je tot meer dingen in staat om te doen dan als je er negatief over denkt.positieve gedachten maken je ook vrolijker.

Dit heeft te maken met selffulfilling prophecie en self destroying prophecie. Dat komt eigenlijk neer op jouw voorbeeld. Daar zijn inderdaad bewijzen voor: als jij steeds tehoren krijgt dat jij iets niet goed kan (jij haalt nooit een voldoende), dan kan het zijn dat je dat zelf gaat denken: ik ga niet leren, ik haal toch nooit een voldoende. Dan vervul je dus de profetie, de verwachting: je hebt een onvoldoende. Self destroying werkt precies andersom: omdat jij steeds te horen krijgt dat je het nooit haalt, wil je bewijzen dat je dat zeker wél gaat doen. Je leert heel hard, en haalt tegen de verwachtingen in tóch een voldoende. Daar zijn testen naar gedaan, vast te vinden via google of iets. Ik hoop dat het duidelijk is!

Positief of negatief denken beïnvloedt je denken, je praten en je gedrag. Interne factoren dus. Het beïnvloedt geen externe factoren. Jij vraagt of je dan meer goeds zult krijgen. 'Krijgen' kun je dan op 2 manieren uitleggen. Je kunt iets krijgen als gevolg van je eigen woorden of daden, zoals men ook wel zegt: 'Wie goed doet, goed ontmoet' of 'Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten'. Nou, dan is het duidelijk dat het met je eigen instelling (interne factoren) te maken heeft. Als je tegen iedereen negatief doet, krijg je niet veel positiefs terug. Je kunt iets ook krijgen door externe factoren. Gezondheid, geluk, zoals de Engelsen good luck noemen, dat soort dingen. Nou, daar geloof ik dus geen sikkepit van, dat je dat zou kunnen beïnvloeden door positief te denken.

Door positief te denken voel je je beter en daardoor voel je je beter tijdens je ziekteproces. Dat is uiteraard heel prettig, want door negatief te denken kun je echt in een heel diep dal komen. Daar staat echter tegenover dat mensen die tegenwoordig ziek zijn vaak worden opgezadeld met een extra last, namelijk de 'verplichting' om positief te blijven denken. In extreme vorm zie je dit bij bewegingen als The Secret. Volgens die beweging kun je jezelf beter denken als je er maar ECHT in gelooft. Met andere woorden, mocht je niet genezen dan ligt dat aan jezelf, want je hebt er niet genoeg in geloofd...... Doodeng!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100