Waarom zien wij in de nacht geen zonlicht?

's Nachts zitten we als het ware in de schaduw van de aarde. Maar daaromheen kan het zonlicht toch wel langs de aarde? Waarom zien wij dat niet? (of zit ik nu ruimtelijk verkeerd te denken?)

Zie mijn mooie 3d tekening voor wat ik bedoel. Die rode stip zou ons moeten voorstellen in de nacht.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik bedoel dat het licht wel gewoon in een rechte lijn langs de aarde blijft gaan. Niet dat het naar ons afbuigt. We zouden toch in een soort koker moeten zitten. Binnen in die koker geen licht, buiten die koker wel licht.

Toegevoegd na 39 minuten:
Een iets duidelijkere tekening toegevoegd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
itsme
13 jaar geleden
mooie tekening om te laten zien wat je bedoelt...

Het beste antwoord

Lichtstralen kan je niet zien als ze niet direct in je oog komen. Je ziet alleen licht wat van iets terugkaatst naar jouw oog, niet een lichtstraal die erlangs gaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
als je naar je eigen tekening kijkt: de lichtstralen die we zien gaan van een bron naar ons toe. Wij kijken dus niet naar iets, maar iets stuurt licht naar onze ogen. De groene pijl die je hebt getekend suggereert dat we kijken naar iets, maar om die lichtstraal te zien zou er langs de groene pijl terug licht moeten worden gestuurd.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je in de zomer richting Noordpool reist (Lapland, Noordkaap), of in de winter richting Zuidpool, dan zul je zien dat er op die plek in die tijd veel zonlicht langs de aardbol strijkt, dat je heel goed kunt zien.
Maar het zonlicht gaat niet in een bocht rond de aarde, vergelijk het maar met iets voor een lamp houden: er komt nog wel licht tevoorschijn, maar niet in de schaduw van dat wat je voor de lamp houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht zie je alleen wanneer het op een oppervlak valt, dat het terugkaatst naar de waarnemer. Voorbijstralend licht zie je dus niet.

We merken dat op aarde wel omdat er een atmosfeer is waarin het licht wordt gebroken en verstrooid.
Dit is de reden waarom het bij ons schemerig wordt in plaats van plots donker.

Zonder atmosfeer gaat dat ook een stuk sneller...
13 jaar geleden
Omdat licht niet buigt (afgezien van het feit dat het 'breekt'in de atmosfeer) en daarom geen u-bocht kan maken nadat het langs de aarde is gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prachtige schets en in de ruimte buiten de koker zou je in principe licht kunnen zien ALS HET ERGENS OPVALT.

En laat dat een groot deel van de tijd nou ook zo zijn.
Wat dacht je van de MAAN !!!!!!

Dat is een prachtig voorbeeld van een object waar het licht van de zon opvalt en en die we dan zien, in het stuk dat jij hebt aangegeven.
Gaat de maan door die koker dan is het nieuwe maan, dan blokkeren wij het licht met onze omvang

Toegevoegd na 37 minuten:
met dank aan cryofiel, was ik even te snel in de afronding

vrijwel elke maand gaat de maan net langs die koker en dan is het volle maan (want dan zien wij een hele ronde maan ipv zo'n halfje als hij ergens aan de zijkant staat). Af en toe gaat hij gedeeltelijk of geheel DOOR DIE KOKER dan heb je een gedeeltelijke of gehele maansverduistering.

Toegevoegd na 39 minuten:
PS
nieuwe maan is als de maan tussen de aarde en de zon staat. Dan zien we hem niet. Aan de kant waar het donker is niet omdat hij daar niet is, aan de kant waar het licht is niet omdat hij niet opvalt aan het firnament met al dat licht (en de kant die wij zien is niet beschenen)
13 jaar geleden
wij draaien rond de zon per24u zijn wij rond de zon en als wij aan de andere kant zijn kunnen wij de zon niet zien en krijgen geen dag ligt