Wat is het percentage van het volumen van een ijsberg onder de oppervlakte van het water?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Doordat de dichtheid van ijs 10% kleiner is dan die van water (±920 kg/m³ t.o.v. ±1025 kg/m³), blijft een ijsberg drijven maar steekt deze slechts voor een klein gedeelte boven het water uit. Deze verhouding is niet exact te bepalen omdat het percentage zuurstof in het ijs per ijsberg kan verschillen. Wel is zeker dat een ijsberg slechts tussen een vijfde en een zevende boven water ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doordat de dichtheid van ijs 10% kleiner is dan die van water (±920 kg/m³ t.o.v. ±1025 kg/m³),
blijft een ijsberg drijven maar steekt deze slechts voor een klein gedeelte boven het water uit.

Deze verhouding is niet exact te bepalen omdat het percentage zuurstof in het ijs per ijsberg kan verschillen.

Wel is zeker dat een ijsberg slechts tussen een vijfde en een zevende boven water ligt. Van een ijsberg zijn alleen de (smalle) uitstekende delen boven het water zichtbaar en niet de brede basis die onder water ligt. Vandaar de uitspraak Het topje van de ijsberg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je googelt op 'ijsberg in Newfoundland' en daarna op 'afbeeldingen' klikt, zie je prachtige platen van ijsbergen en dan krijg je meteen een idee hoe ontzaglijk groot het stuk ijs is dat onder water verborgen is.
Ik probeer hier een afbeelding bij te zetten maar ik weet niet of dat lukt......