Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom komen er gassen vrij als een supermagneet in een laboratorium wordt geraakt door metaal?

Kan iemand mij dit nieuwsbericht van vandaag, woensdag 8 oktober 2025, uitleggen?

Picture for question
een maand geleden
in: Techniek
jc54
een maand geleden
Lees onderstaand artikel, en je weet dat het geen "normale" magneet betreft.
https://magneetjeswinkel.nl/supermagneet-radboud-universiteit/?srsltid=AfmBOop429IVLksFiQgxQHqFeQgHT7Et9TcEKhuptuGlSlxOapRP8QrI
Antoni
een maand geleden
@jc54, ik beweer nergens dat het een "normale" magneet betreft.
Antoni
een maand geleden
@jc54, dank voor de link naar het artikel! Interessant!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dit moet inderdaad een beetje genuanceerd worden. Een supermagneet van de omvang die daar gebruikt wordt, heeft een sterkte van 20 Tesla en de nieuwste heeft een kracht van 23 Tesla. Ter vergelijking, een krachtige MRI heeft een magneet van ca 6 a 7 Tesla.

Wanneer deze aan staan, moet deze gekoeld worden met vloeibare stikstof (minstens 196 graden onder nul) of vloeibare helium (minstens 269 graden onder nul). De leidingen om te koelen lopen door de magneet heen. Hier een schematische tekening: https://mpcomagnetics.com/blog/superconducting-magnet-construction/

De magneet zelf is van supergeleidend materiaal gemaakt, van draad dat in vele windingen is opgerold. Dat is zwaar, maar niet waanzinnig sterk. Wanneer iemand met een metaal voorwerp op zo'n magneet zou slaan, kan je het stuk maken. Als iemand zo'n magneet aan zet, kan het metaal (als het ijzer is bijvoorbeeld) hard er naartoe worden aangetrokken en door de buitenste lagen van de behuizing van de magneet getrokken worden. Dan is het aan de binnenkant gewoon stuk.

Wanneer de leidingen springen, komt er vloeibaar helium of vloeibare stikstof vrij. Dat kan hele vervelende brandwonden opleveren (als het weefsel al niet meteen afsterft doordat het weefsel direct bevriest), maar het grote gevaar zit 'm in het verdampen van de stikstof of helium. Zoals de politie in het bericht al zei, verdringen die gassen zuurstof en stik je gewoon door zuurstofgebrek. Met 3x goed ademhalen val je flauw als je geen zuurstof inademt (geleerd met een cursus gasleer).

Die ruimtes waren dus echt gevaarlijk voor de actievoerders. Maar er was ook (financieel) gevaar voor de apparatuur. Die is echt heel kostbaar en je wil niet dat daar mensen onzorgvuldig mee om zouden gaan.
(Lees meer...)
een maand geleden
Edraket
een maand geleden
Welk materiaal gebruikt men voor de behuizing?
tinus1969
een maand geleden
@Edraket, de vraag
Thecis
een maand geleden
@Edraket
Ik weet niet welke materialen precies zijn gebruikt voor de magneten bij het Radboud. Algemeen is dat er Neodymium gebruikt kan worden (wat redelijk bros is), een nikkel legering (ik dacht met koper of zink, maar weet het niet zeker meer) of een aluminium behuizing (is ook niet al te hard). Het voornaamste is dat zo'n magneet niet de bezuining heeft zoals je elektromagneten in films ziet (bij een autosloperij bijvoobeeld). Het is aan afscherming, de onderzoeken gaan om het magnetisch veld, niet om de stevigheid van de magneet zelf.
Antoni
een maand geleden
@Thecis, veel dank voor je duidelijke antwoord!

Andere antwoorden (2)

Wanneer een supermagneet in een laboratorium wordt geraakt door metaal, kan er een flink sterke magnetische interactie ontstaan. Deze interactie zorgt ervoor dat de magnetische velden van de supermagneet plotseling veranderen, en dat kan leiden tot een soort van explosieve uitzetting van de lucht of andere gassen in de buurt.

In sommige gevallen kan de enorme kracht van de interactie ook leiden tot het opwarmen van het metaal of andere stoffen. Dit kan resulteren in chemische reacties die gassen produceren, of het kan stoffen in de buurt doen verdampen, waardoor er gassen vrijkomen.

Dit fenomeen kan gevaarlijk zijn, dus laboratoria nemen strikte veiligheidsmaatregelen om deze situaties te voorkomen.

Wie heeft ervaring met het werken met supermagneten? Welke veiligheidsmaatregelen hebben jullie genomen om te voorkomen dat dit soort incidenten gebeurt?
(Lees meer...)
een maand geleden
Edraket
een maand geleden
In een stukje van zo'n honderd woorden staat 6x het woord "kan".
De kans dat dit fenomenen zich daadwerkelijk voordoet lijkt me dan nogal klein...
TurfGraver
een maand geleden
Maar het 'kan' gebeuren. :)
Edraket
een maand geleden
@TurfGraver Dat weet ik, en heb ik meegemaakt.
X
Jaren geleden gingen we met bus naar Wenen.
Op de terugweg stopten we in Salzburg en konden de reizigers de stad bezichtigen.
De man van een ander echtpaar vertelde daarna, dat hij op de brug over de rivier, zijn toevallig broer had ontmoet die in Canada woonde en waarmee hij al jaren geen contact meer had.
X
Die kans is wel uiterst klein als je bedenkt dat in Europa zo’n 500 miljoen mensen wonen en in noord Amerika ook, en beide werelddelen miljoenen steden en dorpen hebben waar dit plaats zou kunnen vinden.
Edraket
een maand geleden
Ik heb AI gevraagd de kans te berekenen dat dit gebeurt. Die is 4x10-14e dus een 4 met 14 nullen ervoor.
Dit is dus de kans dat die broers elkaar toevallig ontmoeten. Maar nog niet de kans dat ik toevallig bij die Nederlander in de bus zat.
AI zegt dat die kans 8x10-19e is.
Dit is minder dan één op een triljard. ik had dus meer kans om een zeldzame meteoriet te vinden of een winnende loterijticket te kopen.
tinus1969
een maand geleden
@EdRaket: "Ik heb AI gevraagd de kans te berekenen dat dit gebeurt. Die is 4x10-14e dus een 4 met 14 nullen ervoor."
En is dat de kans per dag? Per jaar? Per wereldbewoner?
Het hele punt is; Zeldzame dingen gebeuren ook, als je maar lang genoeg wacht etc.
Edraket
een maand geleden
Gelukkig wel.
Daarom is er leven op onze aarde en zijn we door de evolutie geworden wie ze zijn. We kunnen zien, horen, praten, bewegen, enzovoort...
Ik ben geen wetenschapper, maar in het AD en in de Gelderlander (achter de betaalmuur op internet) staat een uitleg van de directeur van het laboratorium, Arno Kentgens. Hij zegt o.a. het volgende:
"De magneten zijn extreem krachtig, weet hij. „Als je met een metalen voorwerp in de buurt komt, kan het tegen de magneet aan worden getrokken. Gaat de magneet daarbij kapot, dan kan er stikstof en helium lekken. Binnen een paar minuten is er dan geen zuurstof meer en verstik je in de ruimte. Levensgevaarlijk.”
De politie meldt het volgende:
"In het laboratorium bevinden zich supergeleidende magneten en koelvloeistoffen. Bij onjuist gebruik daarvan komen gassen vrij ‘die zorgen voor een temperatuurdaling naar -220 graden en het verlies van alle aanwezige zuurstof’, aldus de politie. Dat zou ervoor zorgen dat binnen ‘zeer korte tijd’ iedereen in de ruimte zou overlijden."
(Lees meer...)
een maand geleden
SingingCoyote13
een maand geleden
zijn er zulke gevaren aan laboratorium werk verbonden. jemig dat wist ik niet
Inekez1
een maand geleden
Klopt allemaal wel wat je zegt, AnnBoo, maar je herhaalt de vraag in plaats van antwoord te geven op de vraag hoe het komt dat er gevaarlijke gassen vrijkomen als er een stuk metaal tegen de magneet komt. In de vraag staat al: "... Als daar een stuk metaal tegenaan was gekomen waren er razendsnel gassen vrijgekomen..."
De vraag is letterlijk "Waarom komen er gassen vrij als..." Wonderlijk dat veel mensen dan een plusje geven voor een antwoord dat helemaal geen antwoord is. Terwijl Gwen allemaal minnen krijgt voor iets wat wel een antwoord is.
Antoni
een maand geleden
@Inekez1, de teksten uit het antwoord "Gaat de magneet daarbij kapot, dan kan er stikstof en helium lekken. Binnen een paar minuten is er dan geen zuurstof meer en verstik je in de ruimte." en "...en koelvloeistoffen. Bij onjuist gebruik daarvan komen gassen vrij ‘die zorgen voor een temperatuurdaling naar -220 graden en het verlies van alle aanwezige zuurstof', aldus de politie. Dat zou ervoor zorgen dat binnen ‘zeer korte tijd’ iedereen in de ruimte zou overlijden." geven mij toch nieuwe informatie!
tinus1969
een maand geleden
@singigncoyote: "zijn er zulke gevaren aan laboratorium werk verbonden. jemig dat wist ik niet"
Dat actievoerders ook niet, blijkbaar :).
Maar dit soort werk is niet bijzonder gevaarlijk, als je de voorschriften maar volgt. Net zoals dat benzine tanken ook niet gevaarlijk is zolang je maar geen sigaretten opsteekt; of vliegen niet gevaarlijk is, etc.
SingingCoyote13
een maand geleden
je hebt gelijk :-)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing