Wat is dit voor apparaat?

Vanuit Museum Zaanse Tijd kreeg ik de vraag of ik wist wat dit voor apparaat is.
Extra informatie:
Waar is het instrument op deze foto voor bedoeld, en hoe oud is het?

De vormgeving suggereert productie in het tweede kwart van de twintigste eeuw. De inscriptie B S T (of andere lettervolgorden) kunnen we niet thuisbrengen.

Het instrument is maar 7 cm hoog en voor zo´n klein voorwerp solide en zwaar uitgevoerd: 270 gram. Met de dikkere linkerknop is een veermechanisme te spannen waarna het instrument (soms) ´loopt´.

Ik heb zelf het vermoeden dat een (deel van een) anemometer kan zijn, een instrument om windkracht te meten. Dat zou de schaal van 0-12 verklaren, de schaal van Beaufort loopt van 0 (windstil) tot 12 (orkaan).

Maar misschien is dit vermoeden helemaal fout. Wie weet het?

Picture for question
3 maanden geleden
in: Techniek
2.9K
Inekez1
3 maanden geleden
Is het een meetinstrument? Of een aftelklok? Oud soort kookwekker, in uren om bijvoorbeeld bij te houden hoe lang een brood of gerecht in een oven moet ofzo? Kun je aan het rechter pinnetje draaien? Wat gebeurt er dan? Wordt dan de veer gespannen, of stel je daarmee de wijzer in? Ik zie geen enkel onderdeel dat iets zou kunnen meten. Bovenop en onderaan zijn toch gewoon schroefjes? Of heeft daar mogelijk een meet-onderdeel aan gezeten?
hdewolf
3 maanden geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het voorwerp zelf helaas niet in mijn handen gehad, en ik kan je vraag dus niet meteen beantwoorden.
Cryofiel
3 maanden geleden
"Loopt" de wijzer van hoog naar laag, of van laag naar hoog?

Zou het een drukmeter kunnen zijn?

Variant: een onderdrukmeter?

Variant: een bloeddrukmeter die de bloeddruk meet door een band om de arm op te pompen tot de bloedstroom wegvalt, of juist leeg te laten lopen tot het bloed weer gaat stromen? Nu meten we bloeddruk in mmHg, maar vroeger werd wellicht een andere eenheid gebruikt die de schaal 1-12 rechtvaardigt.

Geef als eerste antwoord