Wat gaat langer mee, gegalvaniseerd staal of aluminium?

En dan heb ik het over een aanhanger de ik wil aanschaffen.

6 maanden geleden
in: Techniek
Inekez1
6 maanden geleden
Voor zover ik weet hebben alle aanhangers die worden verkocht als 'aluminium aanhanger' een chassis van gegalvaniseerd staal. Alleen de platen zijn van aluminium in plaats van hout. Om een aluminium frame te maken met voldoende draagkracht heb je een hele dikke constructie nodig. Aluminium is gewoon een veel zachter en buigbaarder metaal dan staal.
Inekez1
6 maanden geleden
Wat de beste keuze is qua materiaal (niet alleen voor chassis en frame maar ook voor bodemplaat en zijpanelen) hangt erg af van hoe je de aanhanger wil gebruiken en of je die onder dak kunt stallen. Als de aanhanger altijd buiten staat, gaan aluminium panelen langer mee dan hout. Maar gooi je de kar regelmatig vol met stenen, dan kun je beter houten panelen hebben om butsen, deuken en uiteindelijk scheuren in het aluminium te voorkomen. Men denkt vaak dat aluminium niet kan roesten, maar het kan wel degelijk oxideren. Vooral zout, zuur en kalk veroorzaken (put-)corrosie, wat de stevigheid (en uiterlijk) van het aluminium niet ten goede komt. Eenmaal aangetast is er niets meer aan te doen. Staal dat gaat roesten is gewoon te schuren, lassen, schilderen etc om het weer netjes en stevig te maken.

Antwoorden (1)

Als je niet naar het gewicht hoeft te kijken, dan adviseer ik gegalvaniseerd staal.
Mijn ervaring uit het verleden (als o.a. A.P.K. keurmeester) is dat aanhangers en opleggers van gegalvaniseerd staal langer mee gaan.
6 maanden geleden
Edraket
6 maanden geleden
Dit had ik niet gedacht.
Wat zijn dan de problemen met aluminium aanhangers?
Inekez1
6 maanden geleden
Bestaan er daadwerkelijk aanhangers met een chassis van aluminium? Volgens mij is dat alleen de opbouw.
teusvh
6 maanden geleden
Ja, dat betreft dan de zijboorden.