Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kunnen 2 zonnepanelen van 240wp niet op 1 power optimizer van 650wp?

Ik heb 10 zonnepanelen à 240wp pst. hiervan staan 4 panelen in de winter in de schaduw, overige 6 panelen staan nooit in de schaduw. Alle panelen staan op dezelfde schuine dak. Ik wil 2 power optimizers aansluiten op de 4 zonnepanelen, zodat de overige panelen hier geen last meer van hebben. Dus 1 optimizer per 2 panelen ( scheelt de helft van de kosten).

Iedereen die ik het vraag zegt dat ik 1 optimizer per paneel moet toepassen, maar niemand kan me vertellen waarom dat zo is. Een paneel bestaat volgens mij uit zonnecellen in serie. Met 2 panelen krijg ik meer in serie aaneengeloten zonnencellen zou ik zeggen.
Zolang de totale wp en max Volt de waarde van de optimizer niet overschrijden zou het voor de optimizer toch hetzelfde zijn als 1 paneel van 480wp? Kan iemand me uitleggen waarom dit niet kan?

een jaar geleden
in: Techniek
2.8K
Inekez1
een jaar geleden
Er zijn systemen waarbij je wel 2 panelen op 1 optimizer kunt aansluiten. Dat is niet alleen afhankelijk van je panelen en je optimizer, maar ook van de rest van je systeem. Informeer eens bij de leverancier van jouw systeem wat er mogelijk is. https://www.libra.energy/faq/met-welke-designregels-moet-ik-rekening-houden-bij-het-ontwerpen-van-een-systeem-met-solaredge/
Leduz
een jaar geleden
Hoi dank voor je reactie. Schijnt dat dat bij de solaredge mogelijk is. Maar ik heb geen solaredge. De leverancier geeft aan dat ik voor mijn systeem niet 2 panelen op 1 optimizer kan plaatsen, maar hij kan me niet uitleggen waarom niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding