In je oog zit een ooglens, die ervoor zorgt dat licht van een ver punt wordt gebundeld op je netvlies. Alle lichtstralen van dat punt komen in EEN punt bij elkaar; je ziet SCHERP. Als je ooglens te sterk is, te bol, wordt het licht VOOR je netvlies gebundeld en niet OP je netvlies zie je vaag. Je krijgt dan een bril met een holle lens, die het licht wat verspreidt, waarna het door je eigen ooglens precies op je netvlies wordt gebundeld. Je ziet weer SCHERP.
Het zelfde verhaal als je ooglens te zwak is, te weinig bol, dan wordt het licht ACHTER je netvlies pas gebundeld en zie je ook vaag; nu heb je een bolle lens nodig om het licht te bundelen op je netvlies. Zie tekeningen.