Hoe wordt pneumatische energie omgezet in elektrische energie?

Voorr noodstroomvoorziening wordt soms gebruikgemaakt van perslucht. Op welke wijze wordt hierbij de energie omgezet?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoelde met mijn vraag: van welk type luchtdru,kmotor wordt hierbij genbruik gemaakt?

Heeft iemand nog andere informatie over noodstroomcvoorziening met perslucht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
3.2K

Antwoorden (2)

eerst naar mechanische (een dynamo) en dan elektrische
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde van welk type luchtdrukmotor of turbine maakt men gebruik?
Noodstroom voorziening kan wel opgewekt worden door lucht maar niet door geperste lucht. Theoretisch is dat wel mogelijk maar toepassing hiervan is zeer ongebruikelijk. Wanneer we lucht moeten persen hebben we daar een compressor voor nodig. Deze wordt aangedreven door een verbrandingsmotor óf en elektromotor. Wanneer je praat over noodstroom kan je er van uit gaan dat er dus geen stroom beschikbaar is.(anders is het geen noodstroom) Dan blijft dus over een verbrandingsmotor voor de aandrijving van de compressor om de lucht te comprimeren. (persen) Wanneer een perslucht-tank of cilinder gevuld is tot de maximale druk, kun je via een bepaalde mechaniek wel een turbinewiel aan laten drijven en zodoende ook een daaraan verbonden generator of dynamo om stroom op te wekken. Echter..... de luchtdruk zal snel afnemen en daarmee dus ook de opgewekte stroom. Je zult denken: dan laten we gewoon de motor, die de compressor aandrijft continu doorlopen, maar dan kun je net zo goed de motor rechtstreeks op de generator of dynamo laten draaien. Zo gebeurd dat ook bij de noodstroomvoorziening in ziekenhuizen, of op grote evenementen waar stroom bij nodig is zoals op een kermis. De enige toepassing die ik ken voor de noodstroomvoorziening d.m.v. lucht komt voor bij vliegtuigen. Wanneer hier de stroom uitvalt kan men een windmolen uitklappen (deze lijkt op een windmolen die we ook tegenwoordig vaak in de weilanden zien om stroom op te wekken, maar dan natuurlijk veel kleiner) De wind drijft dan de molen aan en kan zodoende stroom opwekken die nodig voor de meest vitale delen die nodig zijn voor de besturing van het vliegtuig. Maar zelfs dan is er geen sprake van perslucht. Slechts van hele harde wind....