Wat werkt efficiënter om in een kachel warm water te krijgen snelstromend of langzaam stromend water?

We hebben een kachel voor een zwembad, en daar hebben we nu een pomp van 3600 liter per uur op zitten. Maar als we daar een pomp van 1m3/u op zetten, warmt het zwembad dan warmer op? Of maakt het niet uit? Want in theorie maakt het qua temperatuurstijging niet uit of je twee liter water van 25 graden of 1 liter water van 50 graden in het zwembad gooit.

een jaar geleden
in: Techniek
1.4K
Inekez1
een jaar geleden
Daar is zo geen antwoord op te geven zonder te weten wat de warmte-afgifte van die kachel is, de lengte en diameter van de buis (of vat of wat?) waarin het water wordt verwarmd, de begintemperatuur van het water en de gewenste temperatuur van het water. Als het water te snel door of langs de kachel stroomt, krijgt het niet de kans de warmte van het metaal (de warmtegeleider) over te nemen. Het zal dan slechts weinig opwarmen. Tegen de tijd dat het water er opnieuw doorstroomt, is het alweer afgekoeld aan de buitenlucht. Stroomt het heel langzaam, dan wordt het water zo heet dat het ook niet efficient werkt. Het kost namelijk meer energie om warm water nog warmer te maken, dan om koud water een beetje op te warmen. Mijn gevoel zegt dat 1000 liter per uur opwarmen al niet heel warm gaat worden met een kachel, dus 3600 liter zeker niet. Maar probeer het eens uit.

Antwoorden (1)

Ja, het maakt uit. Warmteoverdracht van de kachel naar het water neemt toe naarmate het temperatuurverschil groter is. Door meer (koud) water door de kachel te pompen koelt de kachel meer af, welke warmte wordt opgenomen door het water. Maar een grote pomp gebruikt ook meer energie dan een kleintje natuurlijk, dus het is niet allemaal winst. Mijn gevoel zegt dat je het beste zoveel water kunt pompen dat het water (als de kachel maximaal brandt) net niet kookt.
een jaar geleden