Hoe kan het dat de stroom gaat lopen?

Als je een lamp aansluit op een batterij, hoe kan het dat de lamp gaat gloeien?
M.A.W waarom gaat de stroom uit een batterij en maakt het een rondje weer terug naar de batterij?

(als ik de stroom in de batterij was zou ik naar lekker blijven zitten!)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.9K

Het beste antwoord

Het is een natuurkundig feit dat water stroomt van hoog naar laag, wind van hoge druk naar laag, en stroom gaat vloeien van hoog naar laag potentiaal. Bij een waterleiding spreek je van druk, die ervoor zorgt dat de waterstroom voortgestuwd wordt, in de elektro zorgt de spanning ervoor dat de stroom gaat vloeien. Als er een stroomkring is van plus naar min, dan zal door de spanning op de bron, een stroom elektronen gaan lopen via een geleider naar de bron terug. Het is in ieder geval zo dat de grootte van de stroom die de bron verlaat ook weer even groot terugkomt in de bron. Door toedoen van belasting in de kring kan er spanningsverlies optreden over de componenten, maar de deelstromen opgeteld is gelijk aan de totaal stroom.

Toegevoegd na 2 uur:
Een Batterij bestaat uit twee electroden van verschillende metalen in een electrolyt (zuur) de ene elektrode staat door de chemische reactie met het zuur electronen af (het offert zich op) de andere electrode neet juist door het zuur electronen op. De electrode waar de electronen een overschot krijgen wordt positiever geladen. Deze electronen kunnen via het zuur niet meer terug nnar de ander electrode, alleen maar via de stroomkring buitenlangs de batterij. Zo wordt geprobeerd een evenwicht te creeren. Als de electrode al zijn electronen heeft verspeeld, dan is de batterij leeg (uitgeput). Dus waar bijvoorbeeld de geladen electrode 5V is en de negatieve 0volt, dan is het potentiaalverschil 5 volt, en zal de energie in de vorm van stroom van de positief geladen pool via de stroomkring naar de 0 pool toe vloeien..

Een lampje is in een circuit een belasting of ook weerstand genoemd. Wordt er een spanning op dit lampje gezet dan gaat het branden omdat er een stroom doorheen loopt. Dit gaat conform de wet van ohm I=U/R.

Als er uit de batterij een ntotaalstroom gaat lopen en in het circuit staan een aantal lampjes geschakeld zowel parallel als in serie, dan zal de totaalstroom zich gaan verdelen. In serie blijft de stroom gelijk. Parallel verdeelt deze zich omgekeerd evenredig met de weerstand er van. Maar hoe de stroom zich ook deelt. Aan het einde an het circuit, dus aan de 0 pool zijn alle deelstroompjes weer opgeteld en is de retourstroom even groot als toen hij vertrok bij de plus pool.

Hieronder nog wat links ter verduidelijking.

Succes

Toegevoegd na 5 uur:
Pot.verschil wil zeggen het spanningsverschil tussen de 2 elektroden dus 5-0 is 5 volt

Watt is de eenheid van vermogen. wet van ohm zegt dat P=U*I. sorry geen regels meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met "potentaal"?
Hoe word "potentaal"gecreëerd?
Kun je dit laatste wat duidelijker uitleggen: ? "Door toedoen van belasting in de kring kan er spanningsverlies optreden over de componenten, maar de deelstromen opgeteld is gelijk aan de totaal stroom."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus, stel, + = 5v en - = 0v, staat er dan op deze batterij
2,5 V of 5 V? Nog een vraag:
Wat heeft watt met het lopen van deze energie te maken? En nog een:
stel je sluit een groen en een rood lampje op een batterij, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij eerder het groene lampje pakt dan het rode lampje?
(moet ik dan meer/minder Volt/Watt/Ampere/Ohm hebben?) Zoals: + ________________
B | |
A Rood Groen
T Lampje Lampje
T | |
E | |
R | |
I | |
J | |
- __________________
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor hulp, vervolg vraag:
zoek op: "Volt, Watt en lampjes, hoe?"

Andere antwoorden (2)

Door de chemische werking binnen de batterij ontstaat er een potentiaal verschil tussen de + en - en willen de elektronen eruit waardoor ze een stroom veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stroom gaat lopen wanneer je de bron (vb.batterij) met
een koperdraad of kabels op een voorwerp die stroom nodig heeft (vb.lamp) aan te sluiten,hierbij geldt er een voorwaarde:je moet een stroomkring maken dat houdt in dat de stroom van de batterij naar de lamp maar ook weer terug moet kunnen.
Zo gaat de stroom naar de lamp (die vervolgens licht en warmte produceert) en weer terug.
P.S. meer uitleg hierover is te vinden op:zie bronnen.