Kan je de body/chassis(wat is hier trouwens het verschil tussen?) niet van carbon/kevlar/maken?

Kan je inderdaad de body/ chassis van een auto niet uit carbon fiber, kevlar of een ander ligt gewicht materiaal maken? En waardoor is dit niet mogelijk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
2K
crispy
4 jaar geleden
Er zijn een aantal eisen die gelden: het moet sterk zijn, het moet stijf zijn, het moet veilig zijn, het moet lang meegaan, het moet duurzaam zijn en het moet goedkoop zijn.
In de race wereld zie je wel heel lichtgewicht chassis, maar daar zijn de budgetten dan ook wat anders dan voor de commerciële auto's.
LeonardN
4 jaar geleden
Op zich vreemd dat je het als een negatieve vraag stelt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Formule_1-auto#Body
Heeft iemand je ooit verteld dat dit nooit zou kunnen?

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Echter zal de auto verschrikkelijk duur worden. Tegenwoordig zie je bij de duurdere merken wel gebruik van carbon in bijv de motorkap of het dak. Vaak gaat het dan om sport uitvoeringen waarbij het fijn is dat die paar extra kilo's staal niet meerijden. Voorlopig lijkt het vooral een verkoop gimmick en zal je die paar kilo's niet merken.
Overigens is er naar mijn weten nog geen publieke auto waarbij het chassis/constructie van carbon of een ander revolutionair nieuw product is gemaakt. Technisch is het zeker mogelijk echter spelen hier de verhoogde materiaal kosten en fabricage kosten (fabrieken zijn traditioneel op staal verwerking ingericht, carbon is een ander proces) een afschrikwekkend voorland.
Overigens is het chassis wat je bedoelt een soort blokkendoos auto zoals een kind hem zou tekenen. Stalen balken waar alles in en tegen aan gezet wordt en mede de stijfheid van de auto bepaald. Een cabrio mist uiteraard ern pasr van die balken waardoor deze vaak anders rijden dan hun normale broer
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Chassis is naar mijn weten het onderstel van een auto (met aandrijving).
Wat kinderen tekenen is eerder een carrosserie met banden, of een unibody met banden (zou ik zeggen). Chassis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chassis#/media/Bestand:Chassis_with_suspension_and_exhaust_system.jpg
Carrosserie: http://www.golf1onderdelen.com/carrosserie/
Of andere mogelijkheden zoals unibody: https://www.mvwautotechniek.nl/carrosserie_voertuig/
Personenauto's worden tegenwoordig (bijna) niet meer voorzien van een chassis, omdat dit de auto veel te zwaar maakt. De personenauto's van tegenwoordig zijn voorzien van een zgn. zelfdragende carrosserie. Hierbij worden de plaatdelen zo gestanst en gevormd me profielen dat ze toch sterk zijn. Vroeger werd de carrosserie op en om een frame van stalen balken gemonteerd, zoals nu nog de vrachtauto's worden opgebouwd.
De vraag van carbon en kevlar is al door een ander beantwoord.