Wat is dit voor en soort instrument en waar werd het voor gebruikt?

Ik kocht hem onlangs op een Belgische vlooienmarkt, met het idee, dat het 19e-eeuws was i.v.m. al het koper. Hij is een beetje beschadigd en ik kan niet door de lenzen kijken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
1.7K

Antwoorden (1)

Vermoedelijk is dat een theodoliet. Een antieke waterpas, gebruikt door een landmeter.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Als ik zoek met Yadex Image Search zie ik instrumenten voor hoekmeting die erg lijken op de moderne theodolieten. Het ding van mij heeft echter een kijkertje extra boven de kijkbuis. Ook heeft het géén waterpasje; ik dacht, dat dat een van de belangrijke onderdeeltjes is bij een landmeter. Mijn instrument heeft wél een klepje bovenop de kijkbuis, alsof je daar iets in kunt leggen.