Heeft een electrische waterpomp een thermische beveiliging?

Ik gebruik een elektrische waterpomp om mijn moestuin te besproeien. Sinds kort draait hij ongeveer 4 minuten en dan stopt hij een 40-tal seconden om weer verder te gaan. Kan het zijn dat er een sensor kapot is? Kan ik die zelf vervangen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
4.8K

Antwoorden (2)

Wat voor pomp is het?
Gewoon een kale pomp heeft geen thermische beveiliging, hij mag alleen nooit drooglopen.
Heb je een hydrofoor? Dat is een pomp met zo'n tank eraan.
Die stopt normaal als er genoeg druk is, en start weer als de druk valt doordat je water gebruikt.
Zo kun je gewoon de kraan dicht draaien, terwijl de pomp gewoon aan blijft staan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De pomp op zich heeft geen thermische beveiliging, maar de elektromotor kan dat wél hebben.