Zijn electrische auto's wel zo CO2 vriendelijk?

Het opwekken van de benodigde elektriciteit kost toch ook veel fossiele brandstoffen?
(Afgezien van het beperkte aanbod van zonne- en windenergie).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goeie vraag! Ik heb namelijk diezelfde gedachte en ben mede daarom (nog) niet van plan om elektrisch te gaan rijden.
LeonardN
5 jaar geleden
Zijn electrische auto's wel zo CO2 vriendelijk? Als...? Op fossiele brandstofrijdende auto's?
Als...? Men je doet laten denken?

Antwoorden (4)

Een elektrische wagen zorgt zijn hele leven lang voor CO2-uitstoot: bij de fabricage, de levering en het gebruik, maar ook bij de recyclage van de verschillende onderdelen.

Daarnaast komen er ook andere vervuilers aan te pas. Zo gebruikt men voor de productie van de accu's zeldzame materialen als lithium of kobalt. De winning van deze materialen heeft dan ook een grote impact op mens en natuur. En dan is er nog het zware recyclageprobleem …

Geen CO2-uitstoot bij elektrische wagens? Klopt inderdaad ... Maar toch zijn ze niet zo onschuldig als ze lijken.
De volgende elementen mogen niet uit het oog worden verloren ...

De manier waarop de elektriciteit wordt geproduceerd
Het klopt dat de lucht niet wordt vervuild als u met een 100% elektrisch voertuig rijdt. Toch mogen we niet vergeten hoe de stroom die we verbruiken uiteindelijk werd geproduceerd.

Wereldwijd wordt gemiddeld 60% van alle elektriciteit opgewekt met kolen en gas, en dat zijn fossiele brandstoffen. Dat betekent dat een elektrische wagen bijna evenveel CO2 per kilometer uitstoot als een benzine- of dieselwagen.
In Europa is de situatie een stuk beter.
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus.
Toch nig een vraag : Heb je enig idee hoeveel beter het in Europa is ?
ronron1212
5 jaar geleden
+ prima amtwoord
ronron1212
5 jaar geleden
https://wisenederland.nl/groene-stroom/dossier-kolen
Een elektrische auto zorgt voor evenveel of meer CO2 uitstoot dan een benzine- of dieselauto.
Zolang niet alle stroom die we gebruiken CO2-vrij wordt opgewekt, zal immers elke auto die er extra bij komt als stroom-consument er voor zorgen dat er ergens een gas- of kolencentrale iets harder moet draaien. Die worden immers gebruikt (en zijn ook nodig) om het net in balans te houden.
Dat zou pas anders zijn als je als auto-bezitter verplicht bent ergens een windmolen, een zonneweide of een waterkrachtturbine te realiseren die er anders nooit gekomen zou zijn.
5 jaar geleden
Het is zelfs zo erg dat het produceren van een Tesla-accu evenveel CO2 uitstoot als een gemiddelde benzine auto in 7 Jaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inzetten op brandstofcellen (waterstof) of massaal elektrisch rijden is beslist goed, maar in totaal wordt de uitstoot door wegverkeer geschat op maximaal 20% (wereldwijd), dus het is zeker niet voldoende. De bebouwde omgeving (cijfers Nederland) is bv circa 40% van onze uitstoot. Dus inzetten op isolatie en duurzame verwarming (en koeling) van woningen en gebouwen zet nog meer zoden aan de dijk. Zelfs als we alle uitstoot aan banden leggen, is het nog niet genoeg. En moeten we, door aanplant van miljarden bomen per jaar wereldwijd, ook heel veel CO2 terugbrengen vanuit de atmosfeer naar de aarde. Werk aan de winkel dus, maar het zou nog kunnen. Maar dan moeten we echt nu (!) vol aan de bak.