Een LED lamp dimmen is goed te doen. Veel bestaande dimmers hebben alleen een veel te hoog minimum vermogen dat aangesloten moet worden en zullen daarom onze LED lampen niet goed dimmen.
aak hebben bestaande dimmers een minimum aan te sluiten vermogen van ± 50W. In veel installaties zal dat vermogen niet op een dimmer aangesloten worden met alleen LED lampen. Die dimmers met een hoog minimum vermogen (50W of meer) zijn dus meestal niet geschikt voor LED lampen. Rechts is een afbeelding van zo'n dimmer, er moet meer dan 60 Watt op aangesloten worden en maximaal mag er 400 Watt op worden aangesloten. Totaal ongeschikt voor LED! Een LED lamp aansluiten op zo'n dimmer zorgt voor slecht starten en/of knipperen van de LED lamp. Dimmers geschikt voor vermogens van minimaal 10W-20W zijn meestal wel geschikt, als ze voldoen aan de volgende eis:
LED lamp: elektrische eigenschappen en dimmers

De elektronica in een LED lamp voet heeft andere elektrische eigenschappen dan een gloeilamp of halogeen lamp. Een dimmer moet daar heel duidelijk rekening mee houden. In de voet van een LED lamp zit een (kleine) elektronische transformator. De dimmer moet daar geschikt voor zijn. Meestal staat op de verpakking en de handleiding van zo'n dimmer dat die geschikt is voor elektronische transformatoren. Ook wordt de aanduiding (R,C) gebruikt of de term faseafsnijding. Jammer genoeg zijn deze dimmers niet de goedkoopste. Gebruikt u het andere type dimmer dan kunnen de lampen en/of de dimmer sterk zoemen, of de lampen knipperen, trillen of gaan kapot.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus.
Het al of niet dimbaar zijn hangt dus niet af van de LED lamp, maar van de dimmer.
Inekez1
5 jaar geleden
Er is inderdaad een speciale dimmer nodig. Maar je antwoord suggereert dat daarmee ALLE ledlampen gedimd kunnen worden en dat is (met de op dit moment verkrijgbare ledlampen) niet het geval.
Een paar jaar geleden was er eigenlijk maar 1 soort ledlamp. Die is goed dimbaar. Tegenwoordig zijn er veel meer soorten ledlampen en ook de 'gewone' wordt in supergoedkope versies aangeboden, die lang niet allemaal dimbaar zijn. Een goede dimmer is belangrijk, maar geen garantie dat ook al jouw lampen dimbaar zijn. Kijk per lamp op de verpakking of deze dimbaar is of niet.
Inekez1
5 jaar geleden
Je geeft zelf een link met onder het kopje 'zoek je led lamp' allerlei soorten ledlampen. Waarvan een speciale categorie 'dimbare ledlampen'. Alleen die ledlampen zijn dimbaar, de rest van het aanbod niet!
-
LeonardN
5 jaar geleden
Min
Lees de beschrijving.
http://www.topledshop.nl/LED-Lampen-niet-dimbaar/LED-Lamp-230V-bol-klein-2W-Filament-Warmwit-E27-helder.html
--Deze techniek is nog zo nieuw dat goede dimbare filament LED lampen met deze afmetingen nog ontwikkeld worden. Sluit de lamp niet op dimmers of andere elektronische schakelapparatuur aan, ze kunnen daardoor beschadigd raken.--
Nee, niet alle led-lampen zijn dimbaar. Als een ledlamp geschikt is om te dimmen (met een daarvoor geschikte dimmer), dan staat dat op de verpakking vermeld.

Ledlampen heb je in vele soorten en maten. Voor warmer licht en meer sfeer zijn er tegenwoordig ook de zgn. led filament lampen. Ook hiervan bestaan dimbare varianten, maar de meeste lampen zijn niet-dimbaar. (althans, niet bij de verkoper in de tweede link).

Let dus op wat je koopt. Dimbare ledlampen zijn niet veel duurder dan vergelijkbare niet-dimbare ledlampen. De grootste kosten zitten in de aanschaf van de speciaal benodigde dimmer. Een standaard dimmer werkt niet goed met ledlampen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+
http://www.topledshop.nl/LED-Lampen-niet-dimbaar/LED-Lamp-230V-bol-klein-2W-Filament-Warmwit-E27-helder.html
--Deze techniek is nog zo nieuw dat goede dimbare filament LED lampen met deze afmetingen nog ontwikkeld worden. Sluit de lamp niet op dimmers of andere elektronische schakelapparatuur aan, ze kunnen daardoor beschadigd raken.--