In theorie "ja", in de praktijk "nee".

Geluid kun je dempen door tegengeluid te produceren.

Dat tegengeluid moet dus zijn:
- gelijktijdig (=in dezelfde fase),
- gelijkvormig (=het is exact hetzelfde geluid)
- in een gelijk, maar tegengesteld volume (het gaat net zo hard, maar "plus en min" zijn omgedraaid)
- én het is op dezelfde locatie (een kilometer verderop tegengeluid gaan produceren is zinloos, maar ook een afwijking van fracties van millimeters zal al een probleem zijn.)

Omdat geluidsoverlast uit willekeurige geluidsgolven bestaat zijn ze niet te voorspellen. Je moet ze dus reactief maken maken (je reageert op wat jij, of feitelijk de microfoon, hoort) terwijl je (=de microfoon) ze hoort.
Daar zit altijd enige vertraging tussen. Je ben dus altijd te laat met het produceren van het tegengeluid. Dat maakt het bijzonder moeilijk om in dezelfde fase te blijven.

Gelijkvormig en tegengesteld qua volume zou nog wel lukken al heb je daar ook te maken met zaken als frequenties die minder goed door de microfoon opgenomen, of door de luidspreker weergegeven kunnen worden.

En dan nog de locatie:
Tja... jouw tegengeluid-luidspreker zal nooit op exact dezelfde plek staan als de bron van je overlast. Om de geluidsgolf op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen zal dus sowieso al een enorme uitdaging zijn, maar dan nog... (even afgezien van de problemen van het tijdig voorspellen van het geluid) ergens op een bepaald punt zouden de juiste golven elkaar wellicht op de juiste manier kunnen ontmoeten dáár is het dan misschien (in theorie) stil, maar iets er vandaan werkt het al niet meer. Sterker nog, nu zijn er 2 geluidsbronnen die lawaai staan te maken en die je dus beide kan horen !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ als de techniek zo ver was dat voor elk geluid een tegengeluid kon worden gegenereerd had de rijdende minder werk.
TurfGraver
6 jaar geleden
Voor elk geluid kan een tegengeluid worden gegenereerd. Het is alleen niet altijd even effectief. :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Daarom werkt het ook alleen in theorie :-)
TurfGraver
6 jaar geleden
In praktijk werkt het ook wel. Het is alleen niet praktisch omdat er zoveel factoren meespelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat wel werkt, is een koptelefoon met tegengeluid.
TurfGraver
6 jaar geleden
Klopt, daar zijn de factoren minim en controleerbaar.