De ketting van een fiets zit nooit aan de linkerkant, wat is de reden daarvan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag is makkelijker dan je zou denken. De kettingkast zit rechts omdat de meeste mensen rechtshandig zijn. Daarom lopen we het makkelijkst aan de linkerkant van de fiets. Probeer het zelf maar eens uit als je ‘rechtspotig’ bent. Aan de rechterkant lopen is lang niet zo makkelijk omdat je slechte arm de meeste correcties moet doorvoeren en je goede arm min of meer werkloos aan het stuur hangt. Dus is het logisch om de kettingkast te maken aan de kant waar je niet loopt. Daar zal de trapper iets minder ver uitsteken. Het risico op smeervlekken in je broek is dan het kleinst. http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/waarom-zit-de-kettingkast-aan-de-rechterzijde-van-een-fiets

Antwoorden (1)

Op deze vraag denken veel mensen het antwoord te weten: Het zou makkelijker zijn met opstappen, omdat veel mensen links opstappen of je broek zou niet zo snel vies worden van de ketting. Dit is echter allemaal niet de reden. "Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast.

De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter. Het achterste tandwiel is vastgeschroefd aan het achterwiel met een boutje. De schroefdraad op een boutje loopt altijd rechtsom, dus als je fietst, draait het boutje rechtsom met de wielen mee.

Denk aan een moertje dat je op een boutje draait: rechtsom draai je 'm vast, linksom draai je 'm los. Als je de ketting dus aan de linkerkant van de fiets zou monteren zou het boutje zichzelf losdraaien. Als je gaat fietsen draait het boutje dan immers tegen de richting in.

Met iets anders heeft het weinig te maken, zegt van Wijk: "Ik ken evenveel mensen die links opstappen als die rechts opstappen. En als de ketting links zou zitten, zou je broek even goed vies worden."