Kan een verkeerde riool aansluiting veel stank opleveren in mijn woning?

In de behuizing vd ontluchtings en ventilatie kanalen bleek een verbinding van de riool ontluchting niet correct aangesloten te zijn..een pijp van 80mm in 100mm?
Ik zou de lucht alleen binnen kunnen krijgen bij een bepaalde wind of regenachtige dag zegt men nu maar het stonk ook op warme dagen zonder wind/regen en de geur drong mijn gehele woning binnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
2.7K
Bordensteker
9 jaar geleden
Mijns inziens (en de antwoorden en reacties gelezen hebbend) is dit inderdaad zoals jij vermoedt een "verborgen" bouwfout, waar ze nu de bewoner komt klagen een zo gunstig mogelijk verweer tegenin brengen, en daarbij de natuurkundige werkelijkheid zo ver mogelijk uit het zicht moeten zien te houden!
Ik heb ervaring uit eerste hand van stankoverlast. Je zult uiteraard opgelucht (!) zijn als dit verholpen is, maar een schadevergoeding is daarbovenop zeker op zijn plaats voor het niet-genoten wooncomfort.
Als je niet bijvoorbeeld lid van de consumentenorganisatie Vereniging Eigen Huis bent, zou je eens advies moeten inwinnen bij een advocatenkantoor of zo, en dan een kantoor dat o.a. gespecialiseerd is in bouwaangelegenheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ze proberen idd onder een schadevergoeding uit te komen. De zaak loopt ook bij de Rechtbank. Eerste instantie ontkende men al dat zij al bij mij thuis waren geweest voor onderzoek. Volgens de woningbouwvereniging was er geen sprake van stankoverlast want ik had geen afspraak gemaakt om het te laten onderzoeken terwijl zij mij wel de gelegenheid daartoe hadden geboden. Gelukkig had ik brieven en foto's waaruit bleek dat zij wel degelijk waren geweest. Zij zijn daarna nog een keer geweest voor een rooktest (voor de 2e keer) en daarna is een hele team geweest om te onderzoeken wat de oorzaak nou precies was. Na 3 uren zoeken kwam men erachter dat het aan de buizen lag. Het gehele rapport heb ik uiteindelijk ook niet ontvangen en de rechter ook niet. Men heeft slechts een email als bijlage bijgesloten waarin de werk voorbereider een korte verklaring geeft wat zij allemaal hebben gedaan, wat zij hadden geconstateerd (pijp niet correct), dat zij de verbinding hadden afgedikt en alles weer terug hadden geplaatst. En verder gaf hij aan dat er in de behuizing dus een concentratie riool lucht was wat bij een bepaalde wind en/of regenachtig weer terug geblazen werd en dat zou moeten verklaren waarom de stank soms erger was. Volgens de woningbouw is de email het rapport inclusief 2 foto's. Ik betwijfel dit maar goed! De woningbouw betwist de gestelde omvang vd stankoverlast en daarmee de gestelde inbreuk op het huurgenot omdat het onderzoek (email) heeft uitgewezen dat er een technisch defect was waardoor onder specifieke omstandigheden stank de woning mogelijk kon binnendringen. Volgens hen kon er geen sprake zijn van permanente stank.
Dit terwijl men de geur bij iedere bezoek heeft geroken. Ik heb nu ook een advocaat en die heeft ook om een vergoeding verzocht maar daarbij zijn wij niet echt ingegaan op het vage rapport. Wilde er zelf wat meer over weten dus besloot het via dit soort kanalen te onderzoeken. Mijn dank is groot...ik weet nu iig dat het onder bouwaangelegenheden valt...merci!

Antwoorden (3)

De riolering moet overal dicht zijn. Het hoeft niet, maar afdichtingen van rubber zijn aan te raden. Een klein beetje wind is er altijd, en die kan al enkele kubieke meter stanklucht in je woning duwen.
De wc en alle gootstenen hebben een zogeheten waterslot om dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begrijp ik goed dat men dus niet kan zeggen dat de stank alleen bij een bepaalde wind en/regenachtig weer binnen kon dringen? Een werk voorbereider van een technisch bedrijf heeft dit namelijk vastgesteld en volgens hen kon er dus geen sprake zijn van een permanente stank terwijl ik het toch wel anders heb ervaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk van niet dat het van een bepaald weer zal afhangen. Of de luchtdruk is iets hoger in het riool dan in je woning, of andersom. Dat hangt van zo vele factoren af dat ik geneigd ben om te zeggen dat het een toevallig kans van 50% is. Of heb je pech of een poosje zuivere lucht. Als je twee ramen in je woning opent, weet je ook nooit in welke richting het tocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja inderdaad! Nou zal kijken wat ik er verder mee kan. Dank je wel voor de info!
Ik weet niet hoe jouw riolering is geconstrueerd, maar een ontluchtingsleiding of "standleiding" moet feitelijk tot net onder het dak reiken.
Ik raad je aan om te googelen op onderstaande link, daar wordt heel gedegen uitgelegd hoe een en ander werkt en wat de problemen kunnen zijn.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=standleiding%20hoogte&source=web&cd=6&ved=0CD8QFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.joostdevree.nl%2Fshtmls%2Fstandleiding.shtml&ei=guPwU7rWI7GS0QW2rIHYAg&usg=AFQjCNFw410vxTJR-iEMUDz7u9t0E1P7lQ&bvm=bv.73231344,d.d2k
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Controleer bij stank ook altijd even alle putjes en afvoeren. Juist de afvoerputjes, uitstortgootstenen en wasmachine-afvoerbuizen die je niet gebruikt, kunnen droog komen te staan. Dan werkt de stankbocht niet meer. De oplossing is dan simpel: laat er een liter water door lopen en de stankbocht is weer gevuld en houdt de vieze lucht weer tegen. Je zult niet de eerste zijn die zich allerlei ingewikkelde zaken op de hals haalt wat met een kopje water is op te lossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee het was helaas niet te verhelpen met een kopje water. Toch nog bedankt!