Wat hoort de diameter van de kabel te zijn?

Volgende is hoe het nu is: 3 C25 automaten in de voeding. daarna 4 polige hoofdschakelaar. hierachter 2 x aardlek met beide 4 220V groepen (maximum). Nu is er een extra groep nodig. Aangezien het een woning is, moet deze dus achter een aardlek zitten. Idee is nu om een B16/0,03A automaat te plaatsen in een daarvoor bestemde kast, naast de meterkast. Deze wordt dan gevoedt door een kabel welke aangesloten wordt tussen de afgaande kant van de 4-polige hoofdschakelaar en voor de al bestaande aardlekautomaten. Kan dit zo en zo ja, wat moet de diameter zijn voor dit stukje kabel van ca 0,5mtr?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
2.6K

Antwoorden (1)

Als ik het het goed begrijp ga je een allemat (aardlekautomaat) erbij plaatsen (van 16A met een foutstroom van 0,03A) aangezien je 8 groepen hebt achter 2 ALS (aardlekschakelaars) die weer achter 1 hoofdschakelaar staan. Dit is goed en mag. Ik neem aan dat je de uitbreidingskast aangrenzend naast de bestaande kast maakt. Dan doe je dit bedraden met VD6mm2. Dikker mag maar is niet nodig. Let wel opdat als je 2 draden onder 1 klem moet gaan zetten dat de doorsnede gelijk is. Gebruik je soepele draad? Gebruik dan adereindhulzen.
Veel suc6 en doe het veilig!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor deze reactie. Is deze 6mm2 ergens weer te vinden? Als ik de diameter bereken met de tabellen in de nen1010 is een 2.5 mm2 voldoende. Ikzelf had daar een raar gevoel bij dus was al van plan een 4mm2 te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2,5 mm2 is de bedrading die nodig is NA de 16a beveiliging. Ervoor ben je afgezekerd met een 25A c karakteristiek. Dit wil grofweg zeggen dat deze trager aanspreekt dan een b karakteristiek. Hier moet je rekening mee houden met je bedrading, dit vanwegen brandgevaar. 4 mm2 is de minimale doorsnede maar 6 is beter. Dus als je de bedrading wilt berekenen moet je altijd kijken naar de beveiliging waarmee de bedrading wordt beveiligd. Op deze link kan je zien dat je bij 25 a idd 2,5 mm2 voldoende doorsnede hebt(pagina 41); http://www.hager.nl/files/download/0/379564_1/0/zakboek_verdelers_tm_125A.pdf. Maar kijk je naar je hoofdschakelaar dan heb je 6mm2 nodig.
Maar veiligheid boven alles zou ik zeggen.